Mini iPad dedikodusu

Yeni iPad bile resmi yollardan Türkiye'ye gelmemişken, "7.85'lik mini iPad üretilir mi üretilmez mi" tartışmasının yapılıyor olması aslında Apple'ın en büyük pazarlama numarası.

09 Nisan 2012

Mini iPad dedikodusu

Apple'ın hem ürün çeşitliliğini arttırmak hem de alt segmente penetre etmek için 7.85" boyutunda bir mini iPad tasarladığı konuşuluyor.

Dedikodular eğer doğruysa ve Apple gerçekten bu sene içerisinde mini bir iPad çıkartacaksa düşünülmesi gereken iki nokta var: Fiziki kullanılabilirlik ve varolan iOS uygulamalarının adaptasyonu.

Fiziki kullanılabilirlik konusunda durum birkaç açıdan incelenebilir. Öncelikle 9.7" boyutundaki klasik iPad'lerin boyutu itibarıyla her zaman kullanışlı olduğunu söylemek zorlama olacaktır. Otobüste, tuvalette ya da uyumadan önce daha küçük bir iPad ile şimdikinden daha iyi bir deneyim yaşamak mümkün. Neticede iPad'in sevilmesinin öncelikli nedenleri olarak stabil bir işletim sistemine, akıcı bir arayüze, şık bir dizayna ve çok sayıda uygulamaya sahip olması sayılır. Ardından ise ekranın yeterliliğini düşünürüz. Eğer Apple en baştan bize farklı boyutlarda iPad seçme şansı verseydi kafamız epey karışırdı çünkü tablet deneyimine şimdiki gibi hazır değildik. Yeni olan her tarafı bizi etkiledi. Bu yüzden de aynı performanstaki ve ama daha küçük boyuttaki iPad'i kullanışlı bulacak ve almayı gerçekten düşünecek çok insan çıkacaktır.

İkinci konu ise varolan iOS uygulamalarının adaptasyonu. Dedikodular doğruysa mini iPad'in çözünürlüğü ilk iPad'deki gibi 1024x768 olarak düşünülüyor. Yani uygulama geliştiriciler için ilk etapta bir sorun olmayacak gibi. Ancak küçülen ekran aynı zamanda butonların, yazıların ve diğer her işlevsel kısmın da küçülmesi demek. Bu da aslında App Store'da yalnızca mini iPad için bir kategori açmak demek. Çok büyük bir sorun olur mu, zannetmiyorum. Aşılması gereken ufak sorun ise daha önce iPad ya da iPhone kullanmış mini iPad kullanıcısına bu deneyimin tamamen yeni olduğunu ve eski uygulama deneyimini unutması gerektiğini hatırlatmak. 

Bu iki konunun ötesinde ise Apple'ın alt segmente yani daha ucuz tabletlerin pazarına da hakim olma isteğini göz ardı etmemek lazım. 199 dolara satılan Kindle Fire ve diğer ucuz Android tabletlerin yanında 499 dolara satılan yeni iPad ve 399 dolara satılan iPad 2'nin bariz bir dezavantajı var. Apple bu pazara hem kalitesini koruyarak hem de düşük bir fiyatla giriş yapabilir. Tabii bu durum Apple'ın cazibesini oluşturan etmenlerden olan yüksek fiyat politikası ve kullanıcıya kendini özel hissettirme felsefesini zorlayacaktır.

Özetle şunu demek mümkün: 7.85" boyutlarındaki mini iPad, alt segmente hitap edeceği ve ama ürün çeşitliliği yaratacağı için marka konumlaması ve felsefesi anlamında; değişecek çözünürlük ve bu yüzden çıkacak olası iPhone/iPad kıyaslamaları ile beraber ise kullanılabilirlik ve iOS uyumluluğu anlamında epey tartışma yaratacaktır.