Rolls-Royce Motor Cars'ın, dünyanın en çok tanınan, saygı duyulan ve arzu edilen el yapımı Bespoke ürünlerini sunan, ismi lüks ile özdeşleşmiş bir marka olduğunu tekrar söylememe gerek var mı emin değilim. Goodwood, Batı Sussex’teki tesisinde 2.500’ü aşkın kişi çalışıyor. Bu tesiste şirketin küresel genel merkezi ile birlikte dünyada Rolls-Royce otomobillerinin titizlikle tasarlandığı, geliştirildiği ve elle üretildiği tek yer olan Lüks Üretim Mükemmeliyet Merkezi yer alıyor.
Tesisi gezerken mükemmeliyet odaklı çalışanların işlerini ne kadar rahat (ve hızlı) yaptığına şahit olunca, RR etkisinin nasıl adım adım inşa edildiğini fark ettim.
Tesislere, ürünlere ve çalışanlara yapılan sürekli yatırımlar karşılığını veriyor ve RR küresel satışlarda “rekor yıllarını” beraberinde yaşıyor. Bu rekorlar 2023 yılında dünya çapında 6.000’den fazla aracın satılması ile zirveye ulaşmış. Üretim bandının sonunda 'evlerine' gitmeyi bekleyen araçlar gözüme çarpıyor kim bilir hangisi hangi kişiselleştirmeyle 'Bespoke' deneyimini farklı bir seviyeye taşıyor. Fakat Goodwood'a sebebi ziyaretimiz Phantom Scintilla özel koleksiyonu.
1910 yılında Rolls-Royce Genel Müdürü Claude Johnson, heykeltıraş ve illüstratör Charles Sykes'tan Rolls-Royce için bir maskot yaratmasını istemiş. Johnson'ın ilham kaynağını çoktan Paris'e yaptığı bir seyahatte Louvre Müzesi'ni ziyaretinde gördüğü ve MÖ 190'da göklerden inen bir tanrıçayı tasvir eden Yunan mermer Semadirek Kanatlı Zaferi heykeliydi. Ancak Sykes, heykelin fazla dominant bir figür olduğunu ve uygun olmayacağını düşünüyordu. Çoğu zaman Silver Ghost modelleri kullanan biri olarak daha narin ve mitolojik bir figürün markanın zarafetini, sessizliğini ve incelikli gücünü daha iyi ifade edeceğine inanıyordu.
Spirit of Ecstasy'ye ilham verenin Lord Montagu'nun sekreteri ve sevgilisi Eleanor Thornton olduğu artık genel olarak kabul gören bir görüş. Şimdiyse Bespoke Collective, Phantom Scintilla’yı yaratırken Johnson’ın aldığı ilhamın bir kısmını geri getirerek Semadirek Kanatlı Zaferi'nin büyüleyici vizyonuna yeni malzemeler ekleyip mütevazı bir saygı duruşunda bulunuyor.
Rolls-Royce Motor Cars, ikon Spirit Of Ecstasy'nin ebedi zarafetini ve mirasını kutlayan, yalnızca on otomobille sınırlı bir seri olan Phantom Scintilla Özel Koleksiyonunu hayata geçirirken aslında eski bir hikayeye yeni bir bölüm eklemiş oluyor. 120 yıllık tarihini kutlamak için Rolls-Royce, zaman içinde zarafeti simgeleyen ilham perisi Spirit of Ecstasy'nin benzersiz versiyonunu bu koleksiyonda sergiliyor. Phantom Scintilla’nın adı, sadece bir anlığına görülen parlak ışık anlamına gelen “kıvılcım” kelimesinin Latincedeki karşılığından geliyor.
Phantom gibi hatlara sahip bir aracın Spirit Of Ecstasy'nin uçuşan, romantik havasıyla yeniden yorumlanması aslında tasarımcılar için bir nevi meydan okuma. Fakat hem ilk bakışta hem de detaylara indikçe bu meydan okumanın karşılığı RR tarihine kendini 'kıvılcımlı' harflerle yazdırmış görünüyor.
Dış Kısım: Phantom Scintilla'nın dış kısmı, iki tonlu Bespoke kaplamayla sunuluyor. Üst gövdesi Endülüs Beyazıyla, alt gövdesi ise Semadirek Kanatlı Zaferi heykeline ilham veren Semadirek Adası etrafındaki denizin renklerinden esinlenen Trakya Mavisiyle öne çıkıyor. Saklı metalik pul ise adeta güneş ışığının sudaki ışıltısı gibi bir etki yaratıyor. Ruhani Mavi renginde elle boyanan çifte kaporta çizgisi ve tekerleklerdeki ince şerit, zarif dış kısmı tamamlıyor.
İç Kısım: İç tasarım, Spirit of Ecstasy'nin dinamik formunu somutlaştırmaya devam ediyor. Kabin boyunca uzanan sürekli bir desene sahiptir ve yolcular için sürükleyici deneyim yaratıyor. Ismarlama renk ve malzeme tasarımcısı Katrin Lehmann, tasarım sürecini sulu boya benzeri bir etki elde etmek için çeşitli renk ve kalınlıklarda iplik kullanarak "iplikle boyama" olarak tanımlıyor. İç kısmın tamamına 869.500 dikiş atıldı ve tamamlanması 40 saatten fazla sürdü.Bir Rolls-Royce aracında şimdiye kadar görülen en kompleks tasarıma sahip kapılardaki işlemeli motif, Mavi Gri, Arktik Beyaz, Ruhani Mavi, Pudra Mavisi ve Pastel Sarı renklerindeki iplikleri bir araya getiren 633.000 dikişten oluşuyor, aydınlatılmış deliklerle tamamlanıyor. İşlemeler gece vakti ise adeta içten parıldarcasına büyüleyici bir ışıltıya bürünüyor. Koltuklar, iç kısımdaki malzeme etkileşimini daha da kompleks hale getiren ve mütevazı bir parıltı sunan fitilli kumaşla döşeniyor. Mavi Gri, Arktik Beyaz ve Ruhani Mavi renklerindeki ipliklerle atılan 236.500 dikiş, dört kapıya yayılan kompleks deseni sürdürüyor.
“Hızın sessizliği… Titreşimin yokluğu… Muhteşem bir enerjinin gizemli bir tezahürü… Ve olağanüstü bir zarafetin adeta can bulmuş hali…”
Bir Sanat Eseri Olarak: “Celestial Pulse” : Phantom Scintilla’nın odak noktasında, Rolls-Royce’un “Galeri” olarak adlandırdığı konsolda enine uzanan Bespoke bir sanat eseri yer alıyor. “Celestial Pulse” adını taşıyan eser, her biri katı alüminyumdan frezelenmiş ve Spirit of Ecstasy heykelciğiyle aynı ince taneli seramik kaplamayla süslenmiş yedi şeritten oluşuyor. Kenarları ayna parlaklığında cilalanmış eser, ışığı yansıtarak hareket ve akışkanlık hissi yaratıyor. Torpido gözünde gizlenmiş kabartmalı plakada ise Claude Johnson’ın Rolls-Royce heykelciğine yönelik tasarım talimatı sergileniyor. 1910 yılında yazılan bu sözler, Phantom Scintilla Özel Koleksiyonunun özünü tam anlamıyla yansıtıyor: “Hızın sessizliği… Titreşimin yokluğu… Muhteşem bir enerjinin gizemli bir tezahürü… Ve olağanüstü bir zarafetin adeta can bulmuş hali…”
İnce Detaylar: Arkadaki servis masalarında Spirit of Ecstasy’nin hareket akışkanlığını yakalayan zarif desen ile hareket hissi devam ettiriliyor. Işıldayan yüzeyin üzerine maskeleme tekniği ile uygulanan, ardından elle zımparalanan ve mat yüzeyle kaplanan motif, iki farklı renk taşıyormuş izlenimi veriyor. Tamamı Arktik Beyaz renginde olan ahşap set, ışıltılı metalik parçalarla zenginleştirilmiş lake ile tamamlanıyor. Zanaatkarlar bu etkiyi elde etmek için 19 kata kadar lake uyguluyor. Bu işlem her araç için 190 saatten fazla sürüyor. Cilalı ve paslanmaz çelik basamak plakaları ise “Özel Koleksiyon” işlemesiyle öne çıkıyor.
Ve bu eserin teknik detaylarına bakacak olursak; NEDCcorr (birleşik): CO2 emisyonu: 345 g/km; Yakıt tüketimi: 15,1 l/100 km / 18,7 mpg. WLTP (birleşik): CO2 emisyonu: 362-348 g/km; Yakıt tüketimi: 15,9-15,2 l/100 km / 17,7-18,6 mpg.
Rolls-Royce müşterilerini kesinlikle açıklamıyor. Bu özel seri için üretilen 10 araçla birlikte Spirit of Ecstasy hikayesine ortak olanları bilmiyoruz. Tasarımcılar hem gururlu hem de 'eserleri' yuvadan ayrıldığı için biraz buruk. Otomotive tarihindeki rolünü düşününce Rolls-Royce mirası ilham alacak çok doneye sahip. Fakat Spirit of Ecstasy'nin yeri ayrı olacaktır. Goodwood'daki ekipler için bir sonraki muhtemel proje çizim taslaklarında, toplantı odalarında, tasarımın hayata geçtiği üretim istasyonlarında mükemmelleşiyor. Rolls-Royce 120.yılında göz önündeki en dikkat çekici figürüyle mirasına göz alıcı bir bölüm daha ekliyor.