© Getty- Düzenleme Jeanne Omnes
Eğer “rage bait” kelimesini bilmiyorsanız, kendinizi güncellemeniz gerekecek. Her yıl, saygın Oxford English Dictionary’nin yayıncısı olan Oxford University Press, son on iki ayı belirleyen bir kelime seçer. 2024 yılında bu kelime, internet içeriklerinin boşluğunu ve kaydırmanın yarattığı boşluğu ifade etmek için yaygın biçimde kullanılan “brain rot” olmuştu. 2025 yılında ise Oxford Üniversitesi, yine internet kültürüne gönderme yapan ve kullanımı bir yıl içinde üç kat artan “rage bait” kelimesini seçti. Sosyal ağlarda kullanıcıları manipüle etmek için kullanılan rage bait kavramı hakkında bilmeniz gereken her şey burada.
Oxford Dictionary, rage bait’i, yayımlandığı platformda trafiği ve etkileşimi artırmak amacıyla, kışkırtıcı ve/veya saldırgan olarak tasarlanmış, sinir veya öfke uyandırmak için oluşturulan dijital içerik olarak tanımlıyor. Kelimenin tam çevirisi “öfke yemi” anlamına gelir: yem olarak işlev gören şey, içerik tarafından kışkırtılan öfkedir ve bu öfke kullanıcıyı aynı içerikte veya sayfada tutarak görüntülenme ve etkileşim yaratır.
Rage bait’i clickbait ile karıştırmayın. Her iki terimde de “bait” yani “yem” kelimesi bulunur, ancak kullanıcıyı çekme biçimleri aynı değildir: clickbait, meraka dayanan ve daha etkileyici görünmek için gerçeğin çarpıtıldığı yanıltıcı bir reklam veya manipülasyondur; rage bait ise yalnızca öfkeyi kışkırtmaya odaklanır. Her iki kavramın amacı tıklama elde etmektir, ancak bunu gerçekleştirme yöntemleri aynı değildir.
Algoritmaların tüm kuralları içinde en önemlisi, içeriğinizde etkileşim yaratmanızdır; böylece platform onu öne çıkarır. 2025 yılında sosyal ağ kullanımının evrimi, birçok toplumsal ve jeopolitik tartışmanın yanı sıra platformların düzenlenmesine dair sorularla dolu karmaşık bir bağlamda gerçekleşiyor. Kurallar az çok muğlak olduğundan, etik hızla geri plana düşüyor ve öfke üzerinden etkileşim yaratmak, içeriklerin viral olmasını sağlıyor. Kullanıcının rahatsızlığı genellikle çok yüksek sayıda yoruma yol açıyor; yorumların çoğu olumsuz olsa bile, kötü reklâm diye bir şey yoktur, değil mi? Bu içeriklerin yaratıcıları, internetin doğası gereği zaten alacakları öfkeyi ve nefreti manipüle ederek bunların içeriklerine avantaj sağlamasına ve hesaplarını büyütmesine izin veriyor.
Rage bait’in henüz Fransızca bir çevirisi yok, ancak terim olduğu gibi kullanılmaya başladı ve oldukça net biçimde yerleşti. Oxford tarafından seçilen son iki yılın kelimesi olan “brain rot” ve “rage bait”, dijital platformların ve içeriklerin düşünme ve davranış biçimlerimizi dönüştürme gücünün açık bir kanıtı.
BU İÇERİK İLK OLARAK GQ FRANCE WEB SİTESİNDE YAYINLANMIŞTIR.