Bir Cybersigilism Dövmesi Nedir ve Neden Her Yerde Karşınıza Çıkıyor? Fotoğraf: Aingelblood
Güncel

Bir Cybersigilism Dövmesi Nedir ve Neden Her Yerde Karşınıza Çıkıyor?

Cybersigilism dövmesinin, yeraltı rave partilerinden Grimes ve Billie Eilish gibi ünlülerin vücutlarına kadar nasıl yayıldığı.

Dövme sanatçısı Aingelblood ilk kez müşterilerinin bedenlerine tuhaf, dikenli, neredeyse büyü benzeri semboller çizmeye başladığında, patronu iğnelerin lanetlenmiş gibi çalıştığını söyleyerek onu azarlamıştı. “Bunu dövme olarak yaparsam kovulacağım açıkça söylendi” diyor Los Angeleslı otuz yaşındaki sanatçı. “Bu 2018'de yaşanmıştı. Şimdi eminim ki her gün bu dövmeyi isteyen insanlar kapıdan içeri giriyordur.”

O zamanlar bu stilin bir adı yoktu ve yalnızca birkaç meraklı müşteri vardı. Bugün cybersigilism dövmeler sektörün baskın görsel kodlarından biri haline geldi. Bozuk dijital estetik ile eski ritüel sembollerinin örümcek ağı misali karışımından oluşan bir görünüm. H. R. Giger’ın biyomekanik korku sanatını, 2000'lerin başındaki oyun estetiği ile büyü kitabı çizgilerini andıran ve sanki bir şeytan teninizi hacklemiş gibi duran bir üslup düşünün.

Bir Cybersigilism Dövmesi Nedir ve Neden Her Yerde Karşınıza Çıkıyor?

Aingelblood tarafından yapılmış bir cybersigilism dövmesi. Fotoğraf Aingelblood’un izniyle kullanılmıştır.

Tanımlaması zor ama fark edilmesi imkansız olmayan bir stil. Ve görünüşe göre her yerde. Gen Z’nin distopik moda TikTok tünellerinde, Playboi Carti’nin vampir estetiğinde, Grimes’ın uzaylı izleri taşıyan gövdesinde ve Billie Eilish’in yoğun şekilde dövmeli sırtında.

Cybersigilism terimini ortaya atanlardan biri olduğunu söyleyen Aingelblood, “Birçok kişi bunun neredeyse bir cadı laneti gibi göründüğünü söylüyor” diyor. “Ben bunu, insanların kendilerini bedenlerinde biraz daha iyi hissetmek için yaptırdığı, büyülü görünümlü her tür dövme olarak tanımlardım.”

Bazıları bunu aşırı dijitalleşmiş ve kıyamet kodlu bir dünyada anlam arayışı olarak görüyor. Bazıları ise yalnızca havasından hoşlanıyor. Fakat dövme topluluğundaki herkes bundan büyülenmiş değil. Karşı çıkanlar bunu Gen Z’nin tribal dövmenin yeni versiyonu olarak alaya alıyor. Bir milenyumun sarhoşken yazdığı eski Facebook durumları gibi hızla pişmanlığa dönüşecek bir trend olarak görüyorlar ve kutsal ikonografiyi yalnızca dikkat çekmek için kullandığını, selefiyle aynı kültürel duyarsızlık sorunlarını taşıdığını savunuyorlar.

Avustralyalı dövme sanatçısı Thomas Roder, “Cybersigilism patlaması bin dokuz yüz doksanlardaki dikenli tel kol bantları ve 2010 parmak bıyıkları ile birlikte hatırlanacak” diyor.

Sydney merkezli dükkanı Markd, sanatçıların bu stili sırayla tiye aldığı TikTok videoları paylaşıyor. Roder, “Bir başkasında da olan ya da o an popüler diye dövme yaptırmamalısınız” diyor. “Bu dövmenin sizin sevdiğiniz ve kişisel olarak size hitap eden bir şey olması gerekir.”

Fakat Aingelblood için mesele bundan daha kişisel. Sigillerin yani büyülü anlamlar taşıdığı düşünülen eski sembollerin serbest akan, sibernetik yorumlarını çizmeye başladığında kendi cinsiyet geçiş sürecinin içindeydi. O dönemde dövme dünyasının eski kurallarına karşı çıkmak, kimliğini yeniden şekillendirmek kadar acil hissettiriyordu.

LA’de Spearmaiden isimli dükkanda çalışan Aingelblood, “Bu sistemin tamamını reddetme biçimiydi” diyor. “Feminenliğe dair bana dayatılan yönlerin ve dövme sektöründe yaşadığım tüm mizojininin reddiydi. Bu sektörde çok fazla toksik maskülenlik var. Birçok femme, queer, beyaz olmayan kişi cybersigilism seviyor ve bazı beyaz erkek geleneksel dövme sanatçılarının bunu küçümseyip kız işi diye dalga geçmesi çok kolay. Tabii ki nefret edecekler.”

Kısa süre sonra onların sivri, pençe gibi sarmaşıklar uzatan kalp motifleri yani hem yumuşak hem vahşi görünen ve iki binlerin başındaki PlayStation klasiği Kingdom Hearts’tan ilham alan üslubu diğer trans insanlar, müzisyenler ve tasarımcıların ilgisini çekmeye başladı.

Güney Gotik şarkıcı söz yazarı Ethel Cain ve pop provokatörü Royal and the Serpent’i de dövmemiş Aingelblood, “Çoğu insan bu dövmeleri kendileri için bir değişimi işaretlemek için istiyor” diyor. “Bu onların kendi derilerini geri alma biçimi. Özellikle bedeniyle travmatik deneyimler yaşamış olanlar için.”

Güney Kaliforniya merkezli eski bir asker olan ve şimdi sanatçı olarak çalışan Alex Martinez ise cybersigilist dövmelerinin geçiş süreci boyunca bir tür cinsiyet onayı bakımı haline geldiğini söylüyor. Video oyunu esintili ve vücudunun yarısını kaplayan bu tasarımları gerçek hayatta karakter özelleştirme gibi görüyor.

Bir Cybersigilism Dövmesi Nedir ve Neden Her Yerde Karşınıza Çıkıyor?

Alex Martinez, Aingelblood tarafından yapılan cybersigilist dövmelerinin geçen yılki geçiş süreci boyunca bir tür cinsiyet kimliğini doğrulayan bir süreç haline geldiğini söylüyor. Fotoğraf Alex Martinez’in izniyle kullanılmıştır.

Yirmi altı yaşındaki Martinez, kolundaki Bloodborne rünlerine ve omuzlarındaki Warhammer kaos yıldızları, kanatlar ve pençelerden oluşan kompozisyona atıfla, “Her dövme içimde bir değişim motorunu sanki güçlendirmiş gibi hissettirdi” diyor. “Kendinizi değiştirebiliyorsunuz. Buna gücünüz var.”

Aingelblood, cybersigilism patlamasının ABD’de siyasi özgürlüklerin tehdit altında olduğu bir döneme denk gelmesinin tesadüf olmadığını söylüyor. Bu deriye kazınmış bir isyan. “Zamanların anlamıyla çok bağlantılı, faşizan bir dönem” diyor. “Eğer bedenimi istediğim gibi değiştirme hakkımı elimden almaya çalışacaksanız, ben de kendi özerkliğimi ilan etmek için bedenime bu çılgın şekilleri işleyeceğim.”

Cybersigilism Kuzey Amerika’da pandemi döneminde yayılmış olsa da kökenleri 2010'ların sonundaki Berlin'in yeraltı kulüp kültürüne uzanıyor. Alman sanatçı Pradagoth, stilin şehrin kesişen alt kültürlerinden yani tekno çocuklarından, oyunculardan ve gotiklerden organik şekilde doğduğunu söylüyor. Ona göre bu bir siyasi eylem değil. “Bunun bir devrim olduğunu ya da sorunlardan kaynaklandığını düşünmüyorum. Sadece çok iyi görünüyor.”

Pradagoth için çekicilik dövmelerin bedenle kurduğu ilişkide yatıyor. “Tüm bedenle gerçekten akıyor. Büyük projeleri seviyorum çünkü kolun ya da göğsün formuyla çalışabiliyorum ve her şeyi birbirine bağlayabiliyorum” diyor. Taslaklarını hem serbest el çizimi hem de Procreate uygulamasındaki dijital krokilerle oluşturuyor.

Stilin yükselişini Y2K dirilişine, dijital sanat patlamasına ve yeraltı sahnelerinde yayılan orta çağ estetiği merakına bağlıyor. Yine de çok karmaşık anlamlar yüklemiyor. “Aslında dövmelerin anlamı olması gerekmiyor” diyor. “Anlamı varmış gibi görünmesi bile yeterli.”

Anlamı ne olursa olsun cybersigilism rave bodrumlarından çıkıp Dua Lipa’nın koluna, Balenciaga ve Vetements koleksiyonlarına ve TikTok’taki moda çocuklarının tüm moodboardlarına ulaşmış durumda. Ve etkisi genişlemeye devam ediyor.

Toronto merkezli dövme sanatçısı Keni Xiao, “Birçok alt kültürü bir araya getiriyor” diyor. “Fursona karakterlerinde cybersigil desenleri kullanan furries ile karşılaştım ve Rick Owens ya da Vivienne Westwood giyen moda insanlarının cybersigil desenli eşofman takımlarına yöneldiğini de gözlemliyorum.”

Xiao estetiğe tamamen bağlı biri. RPG oyunu Drakengard’ın ana karakteri Zero vücudunun yanında cybersigil çizimleri içinde kıvrılıyor. Karnında ise robotik parçaların kabaran kompozisyonu var. “Tamamen cybermaxxing yapıyorum” diye gülüyor.

Bazı karşı çıkanlar cybersigilism’i Ozempic üzerinde tribal dövmenin yeni hali diye küçümsese de Xiao bu stilin tamamen bağımsız olduğunu ve yüzyıllara dayanan geleneklerle karıştırılmaması gerektiğini vurguluyor. “Orijinal tribal dövme tarzı yerli kültürlere aittir ve saygı gösterilmelidir, çok büyük anlam taşır” diyor. “Cybersigilism ise tamamen farklı bir şeye evrilmiştir ve yerli kültürle bir bağlantısı yoktur.”

Yine de trendin fantastik tasarımlarının küresel istikrarsızlık döneminde insanların gerçeklikten uzaklaşma arzusuna seslendiğini düşünüyor. “Ama günümüzde gerçeklikten kaçış olmayan ne var ki”

Brooklyn’deki Monolith Studio’nun kurucu ortaklarından Okan Uckun, son bir yılda cybersigilism’e yönelik talebin çok yoğunlaştığını söylüyor. Ona göre bu, dövme sanatının son yıllarda “aşırı temiz ve teknik olarak kusursuz” hale gelmesine karşı bir tepki. “İnsanlar daha ham, ritüelvari, kusurlu hatta biraz kaotik bir şey arıyor” diyor.

Sonuçta dünya da böyle. Ancak Uckun bu stilin dünyadan kaçmakla ilgili olduğundan emin değil. “Bence insanlar gerçekliği yeniden yazmak istiyor” diyor. “Kendi mitolojilerini yaratmak istiyorlar. Eski sistemlerden bağımsız ve tamamen kendilerine ait bir şey.”

Hayat büyük ve bozuk bir oyun. En iyisi kendinizi, lanetli bir dövme ile yama yapmaya başlamak.

BU İÇERİK İLK OLARAK GQ US WEB SİTESİNDE YAYINLANMIŞTIR.

İZLE
Men of the Year 2025: Late Checkout
İLGİLİ İÇERİKLER
İlgili Başlıklar
Daha Fazlası