Seks sahneleri çekmek zor ve tartışmalı bir sanattır. Yanlış yaparsanız, tarihe bir 'espri malzemesi' olarak geçebilirsiniz (burada "The Idol"’dan bahsediyoruz). Ancak doğru yaparsanız, hem en iyi tutkulu sahneler listesine girer hem de hayatın en gizemli ve en samimi deneyimlerinden birini yakalamış olursunuz. (Ve bu sahneler genellikle en az seksi olan ortamlarda çekilir.)
Bunu başarmak için çok fazla şey gerekir. Bu yüzden ve birkaç başka nedenden daha, son on yılda ekrana bakarken kalp atışlarımızı hızlandıran seks sahnelerinden mahrum kaldık. Sadece bu da değil, #MeToo hareketinin ardından 2017’de mahremiyet koordinatörleri setlerde yer almaya başlamadan önce, kamera arkası protokoller de arzulananın çok altındaydı.
Ancak tüm bunlar değişiyor gibi görünüyor. Günümüzde TV dizileri seks sahneleriyle dolup taşıyor: Normal People, Bridgerton, Sex Education… Liste böyle uzayıp gidiyor ve bunların birçoğu, yüksek derecede otantik ve hatta çığır açıcı. Bu yıl beyaz perde de bu akıma yetişti. Passages, All of Us Strangers ve Netflix’in Fair Play gibi yapımları ustalıkla işlenmiş sahneler barındırıyordu.
Bu cinsel uyanışın ışığında, ve yeni bir grup mahremiyet uzmanı tarafından desteklenmesiyle, şunu sorabilirsiniz: peki bu sahneler nasıl hazırlanıyor?
Bunu öğrenmek için, Bridgerton’daki Daphne ve Simon’ın ilk seks sahnesinin arkasındaki yönetmen Sheree Folkson ve mahremiyet koordinatörü Lizzy Talbot ile Normal People, It’s A Sin ve I May Destroy You gibi yapımların çığır açan mahremiyet koordinatörü Ita O’Brien’a sahne hazırlıklarının, çekimlerinin ve bitişinin inceliklerini sorduk.
O’Brien’ın ideal senaryosuna göre, mahremiyet koordinatörü, dövüş koreografı ya da dublör koordinatörü gibi, senaryo okuma aşamasından itibaren projeye dahil olmalıdır. “Başlangıçta yer alırsak, casting direktörlerine ve ekibe gönderilecek içerik dökümünü net bir şekilde hazırlayarak sürece katkıda bulunabiliriz,” diyor. “Bu, oyuncuların ve yapımcıların en iyi uygulamaları kullandıklarına güven duymalarını sağlar.”
Oyuncu kadrosu belirlendikten sonra, Folkson, yönetmenin vizyonunu oyuncularla ve mahremiyet koordinatörüyle paylaştığını belirtiyor. Ayrıca, mahremiyet koordinatörü olmadan asla oyuncularla cinsel içerikli sahneler hakkında konuşmadığını vurguluyor. “Onlara neyi başarmak istediğimi, sahnenin nasıl görünmesini arzuladığımı ve neyi açığa çıkarabileceğimizi anlatırım,” diyor. “Hepimiz hemfikir olduktan sonra mahremiyet koordinatörü bunu yazılı hale getirir.”
“Rolümüz, oyuncu ve yönetmen arasındaki süreci desteklemek,” diyor O’Brien. “Dinliyoruz, destekliyoruz ve onların yarattıklarını daha iyi bir seviyeye yükseltiyoruz. Ardından, dokunma konusunda anlaşıyoruz ve onay alıyoruz. ‘Cinsel içerikten memnun musunuz? Hangi vücut bölgelerini göstermeye onay verebiirsiniz, hangilerini ise göstermek istemiyorsunuz?’ diye soruyoruz. Sonrasında bunu çok net bir şekilde sahneye döküyoruz.”
Mahremiyet koordinatörü, kostüm tasarımcılarıyla hangi mahremiyet giysilerine ihtiyaç duyulacağını belirler, mekan keşfi yapanlarla risk değerlendirmeleri yapar ve kamuya açık setleri kapatır. Ayrıca, oyuncuların soğuk havada veya suda çekim yaptığı durumlarda sağlık görevlileriyle de yakın iş birliği yaparak diğer departmanlarla sürekli iletişim halindedir. O’Brien, “Bu sayede sete geldiğinizde her şey anlaşılmış ve hazırlanmış olur, böylece sette sorunsuz bir gün geçirebilirsiniz,” diyor. Çekim öncesi provalar, oyuncuların sahneyi tartışıp öğrenmeleri açısından da faydalıdır.
Seks sahneleri her zaman kapalı bir sette çekilir, bu da odada ya da monitörlerde izleyen kişilerin sadece oyuncular, bir kamera operatörü, yönetmen ve mahremiyet koordinatörü olduğu anlamına gelir. “Herhangi bir derecede çıplaklık varsa, ‘kamera kayıtta’ diyorsunuz, ses açılıyor ve ardından son şey olarak bornozlar çekiliyor, aksiyon deniyor ve sahne başlıyor,” diyor O’Brien. Mahremiyet giysilerinin yanı sıra, oyunculara istenmeyen ya da plansız temaslardan korunmak için pedler de sağlanabiliyor.
“Bridgerton’daki esas seks sahnesinde, tek bir el kamerası kullandık,” diye açıklıyor Folkson. “Çünkü hassasiyet gerekiyordu ve ne yapılacağını ayrıntılı olarak konuşmuştuk, görüntü yönetmeni çekimi kendisi gerçekleştirdi.”
Çekim sırasında, O’Brien, mahremiyet koordinatörünün yaptığı işin çoğunun oyuncudan gelen tepkilere dikkat etmek olduğunu söylüyor. “Birinin ne dediğini, hangi kelimeleri kullandığını ve nasıl söylediğini dinliyorsunuz, ama aynı zamanda bedeni de dinliyorsunuz. Bedende neler olup bitiyor, herhangi bir gerginlik var mı? Bu, sınırlarına güvenebilecek farkındalıkta olan birini gerektiriyor. Böylece, gereksinimleri netleştirip, bu ihtiyaçların dikkate alınmasını ve karşılanmasını sağlıyorsunuz.”
Rızanın bir an değil, bir süreç olduğunu vurguluyoruz. Bir ‘evet’ evettir, bir ‘hayır’ hayırdır ve bir ‘belki’ de hayırdır.
Sözlerine şöyle devam ediyor: “Rızanın bir an değil, bir süreç olduğunu vurguluyoruz. Bir ‘evet’ evettir, bir ‘hayır’ hayırdır ve bir ‘belki’ de hayırdır. Ancak daha önce ‘hayır’ olan bir şey, ‘evet’ haline gelebilir; oyuncu setteyken ‘Aslında bu sorun değil’ diyebilir.” O’Brien, ayrıca eylemi herhangi bir nedenle durdurmak için oyuncuların seçebileceği bir kelime belirlediklerini ve bu kelimeye mutlaka saygı gösterilmesi gerektiğini ekliyor. “Oyuncunun eylemi durdurma konusunda tam yetkisi vardır.” diyor.
Daha sonra, yönetmen “cut” dediğinde, kostüm departmanı oyuncuların bornozlarını getirene kadar kimse hareket etmez. “Sonra yönetmen not verebilir, ışıklar değişebilir ve ne gerekiyorsa yapılabilir,” diyor O’Brien.
Folkson, oyuncuların ve ekibin çekim öncesinde yaptığı çalışmaların – kapsamlı tartışmalar ve titizlikle düzenlenmiş koreografi de dahil – sahnelerde var olan belirsizlik, gariplik ve rahatsızlığı büyük ölçüde hafiflettiğini söylüyor. “Uzun zamandır yönetmenlik yapıyorum ve eskiden böyle değildi,” diye hatırlıyor. “Çok daha düzensizdi. Çekim gününde konuşur ve sonra çekerdik. Mümkün olduğunca iyi yapmaya çalışırdım ama gerçekten oyuncular için de benim için de berbattı.”
Şunu da ekliyor: “Süreci mümkün olduğunca hızlı ve verimli bir şekilde tamamlamaya çalışıyorum. Bunu bir teknik alıştırma gibi ele alıyorum; bu yüzden benim için sahnede hiçbir şeyin seksi bir yanı olmuyor.”
Eğer çekim iyi planlanmışsa, oyuncuların bir seks sahnesinin hemen ardından başka bir sahne çekmesi gerekmez. O’Brien, “Sahneye adım attığımız yol kadar sahneden uzaklaşmak da önemlidir,” diye açıklıyor. “Bazen oyuncularla fiziksel bir rahatlama çalışması yapıyorum. Mesela bir titreme hareketi ya da karakterin kostümünü çıkarıp kendi kıyafetlerinizi giymek gibi, karakterden uzaklaştığınızı açıkça belirten bir ritüel yapmak.”
Folkson, titizlikle planlanan sahnelerin kayıtlarının sadece yönetmen ve editöre verildiğini, sahnenin galaya kadar yayınlanmadığını söylüyor.
BU İÇERİK İLK OLARAK BRITISH GQ WEB SİTESİNDE YAYINLANMIŞTIR.