Birkaç gün önce, ERL tasarımcısı Eli Russell Linnetz, Venice Beach'teki arkadaşlarından mesajlar almaya başladı. Venice çalışan ve yaşayan Linnetz, “İnsanlardan 'Neden Windward'da Dior'un yanında senin adın var?' gibi çok fazla mesaj almaya başladım” dedi. “‘Dostum, neler oluyor?’”
Cavap 19 Mayıs gecesi Dior ve ERL ortak bir defile düzenlemek için Venice Beach’in kalbinde bir kaç bloğu kontrol altına aldığında geldi. Dior neredeyse her yerde hava geçirmez şekilde izole edilmiş, sinematik podyum evrenleri yaratacak kaynaklara sahip. Geçen yıl Travis Scott ile yaptığı iş birliği için Paris'te kaktüslerle tamamlanmış bir Looney Tunes çölü inşa ettikleri zamanı hatırlayın. Bu kez Venice Beach’te sınırlar daha geçirgendi. Windward Avenue asfaltı parlak maviye boyanmıştı. Ancak yakındaki çatılardaki meraklı komşular, Tony Hawk gibi SoCal efsanelerinin içeri girdiğini (veya caddeyi) çerçeveleyen bu atmosferi izledi. Gösteri sırasında bir noktada, gökten bir su balonu düştü ve Jaden Smith ve Kevin Abstract'ın oturdukları VIP bölümünden birkaç metre uzağa sıçradı. Mutsuz mahalle sakinlerinden mesajlar alınmış mıdır? Kulağa ilginç geliyor çünkü Linnetz tam olarak buranın yerlisi ve bu gösteri onun en yaratıcı platformu.
Koleksiyon asla bir iş birliği değil! Dior Men artistik direkötür Kim Jones, Raymond Pettibon, Amaoko Baofo, Peter Doig gibi sanatçılarla onların işlerini couture seviyesindeki parçalara taşıyarak çok fazla iş birliği yaptı. Shawn Stüssy ve Travis Scott gibi sokak giyiminin temsilcileriyle de koleksiyonlar hazırladı.
İlkbahar ’23 kapsül koleksiyonu için Jones biraz daha farklı bir yaklaşım benimsedi. Gösteriden önce, “Yetenekli olduğunu düşündüğüm birine arşivlere gitme ve onunla çalışma fırsatı vermeyi düşündüm” dedi. Bu nedenle, ortak arkadaşları aracılığıyla onunla tanıştıktan sonra, Linnetz'i kapsülü "misafir olarak tasarlaması" için işe aldı. Linnetz'e, Paris'in en iyi korunmuş ve organize edilmiş arşivlerinden biri olan maison arşivlerinin anahtarlarını vermeye karar vermeden önce, Linnetz ile 45 saniye telefonda konuşan Jones, “Yaptığı şeyi gerçekten beğendim” dedi. .
Linnetz’e gelecek olursak onun zaten nutku tutulmuştu. “Dior tarihi boyunca hiç konuk bir tasarımcıya yer vermemişti, gerçekten akılalmaz bir şey.” dedi. Arkadaşlarının sevinçle mesaj atmalarına şaşırmamak gerek.
Jones, Christian Dior'a inanılmaz derecede saygılı ve en çılgın işbirlikleri ve fikirleri bile kavramsal olarak evin DNA'sında kök salmış durumda.2019'da GQ'ya söylediği gibi, "Couture maison’un özeti ve tek düşündüğüm Dior."
31 yşaındaki Linnetz ise bir 90’lar çocuğu ve yaratıcı bir manevra. 2018’de ERL’i kurmadan önce birkaç yaratıcı macerası daha var: çocuk oyunculuk, opera şarkıcılığı ve Kanye West, Lady GaGa gibi isimlerin klip yönetmenliği… ERL markasındaki işi Amerikan etkisini nostaljik bir seksapelle harmanlamak.
Dior arşivine girdikten sonra Linnetz alabileceği tüm ilhamı aldı. Rahat tişörtler ve basketbol şortları, John Galliano'nun ünlü Dior gazete kağıdıyla süslenmiş parçası, Linnetz hakkında yazılmış makalelere evrilmişti. Aynı zamanda, 1989-1996 yılları arasında Dior adamı efsane İtalyan tasarımcı Gianfranco Ferré tarafından yaratılanlar gibi daha az bilinen masion kodları da araştırmaya dahildi. (Jones, Ferré'nin tasarımlarını takdir ettiğini ama asla onlara bakmayacağını söyledi.)
Linnetz, Ferré'nin mimari terziliğini ERL'nin imza parçalarını anımsatan dolgulu ceketlere dönüştürdü ve podyumda dolaşırken modellerin bol pantolonlarına karşı şıngırdayan hacimli cüzdan zincirleri yapmak için ağır altın süslemelerini ödünç aldı. Linnetz'in açıkladığı gibi, "Doğduğum yıllarda Dior’da neler olduğunu anlamak istedim."
Daha da radikal olanıysa Linnetz’in Dior arşivlerinde olmayan parçalara da dokunmasıydı. Amerika’da çok katlı mağazalarda satılan “Christian Dior Monsieur” lisanslı ucuz takım elbiseler Linnetz’in büyükbabası üstünden Dior’la olan ilk temasıymış. Linnetz eBay’den bulduğu örneklerin CDM logolarını ceketlerin içinden üstüne taşıdı.
Linnetz aynı zamanda Kaliforniya karakterlerinin de ERL’i nasıl etkilediğini ortaya çıkarmak istedi. Sörfçüler, kaykaycılar, hippiler ve atletik çocuklar mahallede dramatik lookbook’ları nasıl hayata yansıttıysa ultra lüks Dior dünyasında da temsil edilmeliydiler. Örneğin, kapüşonlular giymeliydiler. Jones bana podyuma asla bir kapüşonlu göndermem benim için Dior değildir demişti ama bakın işte gayet lüks haliyle gümüş işlemeleriyle dikkat çeken bir kapüşonlu bu dünyaya ait olabiliyor. “Hikaye anlatmanın başka bir yolu.”
Kapüşonlular Linnetz’in dünyasından Dior atölyesinin ellerine teslim edilen birkaç parçadan biri ve olabileceğinin en lüks versiyonuna ulaşmış durumda. Pofuduk kürklü tote çantalar, “cannage” (örme) baskılı ceket ve taşl işlemeli ombre kazaklar Linnetz’in Amerikan parçalarında yaptığı yeni lüks manevraları içeriyor. Linnetz, “Halihazırda oluşturduğum dile dair daha fazlasını ortaya koymak ilginçti” dedi. "Kim, lüks ve hikaye anlatımı konusunda çok daha büyük bir anlayışa ve alışverişe giden insanların deneyimlerine sahip. Bu yüzden, ‘Zaten yaptığınız bir şeyin başka bir rengini yapmak istemiyorum. Dior versiyonu nedir? Farklı bir müşteri için hikayenizi farklı, yeni bir şekilde anlatan atölyemiz ile ne yapabiliriz?” demişti.
Linnetz’in bahsettiği parıltılı sweatshirt 5000 dolar ve aşırı 90’lar kaykaycısı siluetine sahip kalın dilli ve tabanlı ayakkabılar ise 2200 dolarlık Dior Air Jordans’lardan daha pahalıya satılacak. Demode görünmeden kaykay havasında lüks kıyafetleri nasıl satarsınız? Linnetz gibi birini olaya dahil ederek. Söylediğine göre: Birçık insan kaykay kültürüne adım atacak çünkü popüler. Fakat bunlar aslında benim her gün giydiğim şeyler. Şu an yaptıklarım ise bunların soyut ve lüks versiyonları.” Daha da önemlisi “Podyumda bir kaykay bile görmediniz, gayet başarılı bir projeydi.” diyor.
Linnetz viral kırmızı halı anlarını tasarlamada çok iyi olmasına rağmen (bkz: 2021 Met Gala'da yorgana sarılmış A$AP Rocky veya CFDA Ödülleri'nde gelinlik giyen Kid Cudi) aslında ERL’i çok yavaş ve dikkatli bir şekilde inşa etti. Bir sinema “auteurünün” düşünce ve dikkatiyle genellikle çok basit, duygulu Amerikan kıyafetleri gibi görünen şeyleri yaratmak için gayet isteklidir. Dior ile çalışmadan önce henüz başka bir marka ile iş birliği yapmamıştı. Jones, “Bana kendi etiketime sahip olduğum zamanları hatırlatıyor” dedi. “O süper profesyonel. O süper organize. Ne istediğini biliyor. Ve sanat ve ticaretin dengesini anlıyor. Bu yüzden onun gerçekten başarılı olacağını düşünüyorum.”
Bu yıl, ERL büyük LVMH ödülü için sekiz finalistten biri. Bu gösteriden sonra, şansı daha yüksek görünüyor. Her iki durumda da, bir Dior koleksiyonu tasarlayan konuk, kişisel markanızı göklere çıkarmanın etkili bir yoludur.
Daha da önemlisi, Tony Hawk (kaykay sporcusu), yerel bir kaykaycının Dior ile bir defile düzenlemesi hakkında ne düşünüyordu?
Gösteriden sonra Hawk, “Çok iyiydi!” dedi.