©AMC/courtesy Everett Collection
Don Draper ile ilk karşılaştığımızda, Manhattan'daki bir barın loş köşesinde oturuyordu -, izleyenlere çabucak tanıdık gelecek bir yer. Koyu renkli saçlar pomatla şekillendirilmiş, kemikli yüzü temiz tıraşlı, gözleri yorgun ve biraz kederli, sessizce bir peçetenin arkasına notlar alıyor.
Kömürden bir ton daha açık gri yün bir takım elbise giyiyor, kalın yakalı ve geniş omuzlu, temiz beyaz sivri yakalı poplin gömlek, fildişi ve siyah ipek kravatla perçinlenmiş. Pahalı ve hevesli bir yüzyıl ortası Amerikan erkeğinin resmine bakarak bir “old fashioned” sipariş ediyor: takım elbiseli, jilet gibi, kendine hakim, biraz yorgun ve bir şeyler saklıyor.
Pilot bölümünden on buçuk yıl sonra, hiçbir TV dizisi erkeklerin stili üzerinde Mad Men kadar etkili olmadı (Tony Sopranos'un eşofmanları, ipeksi gömlekleri, depresif cübbeleri ve parlak SUV'leri de dahil olmak üzere). 2008 durgunluğunun zirvesine ve büyük bir küresel belirsizlik dönemine ulaşan gösteri, Amerikan iyimserliği ve bolluğu zamanına atıfta bulundu. Midtown ofisleri, duvarlarda Rothkos, boşta kalan şehir arabaları, aya inişler, Malibu'ya plansız kaçışlar ve banliyölerde büyük bir ev… Savaş sonrası dönemde, beyaz yakalı Amerikalı erkekler, hafta sonları bile takım elbise ve gabardin palto giyerdi. Erkekler giyinirdi ve aynı zamanda derinden hüzünlü iç yaşamları vardı, ama iyi giyinirlerdi. Mad Men'in kostüm tasarımcısı Janie Bryant, Forbes'a “Don'un renk paleti tamamen erkeklik, baştan çıkarma ve gizemle ilgili” dedi. "Her zaman tüm o gri takımların onun zırhı gibi olduğunu hissettim. O takım elbise onu koruyor.”
Jon Hamm 2013'te Guardian'a "Bu adamı yüceltmemeli ya da en azından onu üstün bir erdemmiş gibi göstermemelisiniz," dedi ve daha sonra en büyük eserini "kasvetli ve aşağılık" olarak nitelendirdi, ancak çoğumuz Hamm’in yapmayın dediğini yaptı. Draper'ın pop kültürünün öne çıkması - Don Draper Etkisi veya Madmenalaria olarak adlandırılan - 2010'ların #menswear giyim dalgasının arkasındaki kilit itici güçlerden biriydi, çok özel takımlar, kare katlanmış cep mendilleri, monk tarzı ayakkabılar, viski taşları, çizgili kravatlar ve yüksek ve sıkı saç kesimleri.
Mad Men'in kıyafetlerine 2022'de Madison Bulvarı'nın bakış açısından bakıldığında, her şey biraz gülünç geliyor. Don'u Kaliforniya uçurumunun kenarında dalgalı beyaz bir gömlekle bıraktığımızdan beri - Nirvana'ya ya da daha kasvetli bir yere doğru sürüklenirken - erkeklerin moda manzarası belirgin şekilde farklı. Takım elbiseler, kesinlikle ölü olmasa da yumuşatıldı ve yeniden tanımlandı, tişörtlerle veya açık yakalarla giyildi, yapılandırılmamış ve elastik hale getirildi. JP Morgan'ın artık bir kıyafet kuralı yok ve zaten kimse ofise o kadar fazla gitmiyor. Succession ve Industry'nin beğendiği kişilerin resmettiği çağdaş iş yeri, yumuşak gücün yeni üniformalarını gösteriyor: finans kurumu markalı kapitone yelekler, Lanvin spor ayakkabılar, Loro Piana kaşmir kazaklar ve kısılmış tonlar ve çizgisiz ve yapılandırılmamış Avrupa terziliği… Almanya'daki son G7 zirvesinde fotoğraflanan her dünya lideri, düz koyu renk takım elbise ve açık yakalı beyaz gömlekler giyiyordu. Görünürde kravat yok. Sterling Cooper Draper Pryce'ın özel dikim "zırhı" artık o kadar ilham verici görünmüyor, sadece bir dönem kıyafeti. Geçmiş bir dönemden bir anakronizm.
Ama işler hızla değişebilir. Logomania azaldı, spor ayakkabılar biraz naif görünüyor ve yeni bir durgunlukla tehdit altında. New York Times, son aylarda, hem Midtown'un hem de sigara içmenin geri döndüğünü ve Z kuşağının eski tarz kokteyl barlarının cazibesini keşfettiğini iddia etti. Gri pazen takım elbiseli bir adamın Çarşamba günü saat 16:00'da Old Fashion sipariş edeceği barlar tekrar popüler mi?