KLM 100. Yılını Kutluyor
DAHASI+

KLM 100. Yılını Kutluyor

Dünyanın en önemli havayolu şirketlerinden KLM, 100. Yılını kutluyor.

Dünyanın sivil havacılık şirketleri arasında ilk sıralarda gelen KLM, 100. Yılını kutluyor. 1919 yılında havacılık öncüsü genç Albert Plasman'ın hayaliyle kurulan şirket ilk gününden bu yana girişimciliği, misafirperverliği ve girişimcilik ruhunu birleştiriyor. Kökleriyle gerçek bir Hollandalı olan havayolu şirketi, Hollanda ekonomisine önemli bir katkı sağlayarak Hollanda'daki en büyük üçüncü özel sektör işvereni. Kuruluşundan günümüze kadar hem karada hem gökyüzünde yolcularına her zaman öncelik veren KLM, gelişmeye ve genişlemeye devam eden ağıyla bugün Amsterdam'daki ana üssünden 35 milyona yakın yolcuya ulaştı.

 

KLM

KLM 100. yıl kutlamaları

 

KLM’in Başardığı İlkler

*İlk kez kabin memuru kullanan havayolu

*İlk hayvan taşıyan havayolu

*İlk trans-Atlantik uçuş

*Amsterdam-New York uçuşuyla Avrupa'dan Amerika'ya yapılan ilk uçuş

*İlk ekonomi sınıfı konsepti

*İlk uçak içi sıcak yemek ikramı

*İlk jet motorlu uçakların kullanımı

*İlk havayolu sadakat kartı

*İlk Boeing 747 satın alımı

*İlk  Airbus A330 satın alımı

*İlk flying chef kullanımı

*İlk uçak içi havayolu dergisi

 

Amsterdam’dan İlk Uçuş

Mayıs 1920'de uçuşa başlayan havayolu şirketi, ilk uçuşunu kiralanmış DeHavilland DH-16 uçağıyla Londra'dan Amsterdam'a gerçekleştirdi. Mayıs 1920'de uçuşa başlayan havayolu şirketi, ilk uçuşunu kiralanmış DeHavilland DH-16 uçağıyla Londra'dan Amsterdam'a gerçekleştirdi.

 

Havayolu Tarihinde İlk Yolcu Ofisi

Düzenli olarak Londra-Amsterdam güzergahları arasında başlayan uçuşlar bir senede 345 yolcu kapasitesine ulaştı. Günümüzde bu kapasite, sadece bir tane 747 uçağının taşıdığı yolcu sayısına eşit ancak o günün şartlarına göre bu gerçekten çok zor bir başarı. İşler büyüdükçe KLM kendi Fokker uçaklarını kullanmaya başladı, Schipholde ki varlığını genişletti ve Amsterdam'ın merkezinde bir havayolu şirketi tarihinde ilk olan yolcu ofisini açtı.

KLM

Croydon'dan Amsterdam'a ilk uçuş için kullanılan uçaklar

 

KLM, ilk dönemleri boyunca Hollandalı uçak üreticisi olan Fokkerla yakından çalışmayı sürdürdü. Uluslararası yolculuklar için tasarlanmış olan Fokker F.VII. bunun en büyük göstergesiydi. Bu uçak Ekim 1924 tarihinde, Amsterdam’dan Jakarta’ya uzun mesafeli havacılık olanaklarını kanıtlayan ve çığır açma özelliğini taşıyan 55 günlük ilk uçuşunu gerçekleştirdi.

 

KLM

Amsterdam Batavia rotasında kullanılan KLM Fokker uçağı

 

 

Yeni Rotalar ve Uçaklar

1930lu yıllarda uluslararası hizmet genişletilerek, Curaco ya hizmet başladı ve Batavia rotası Avustralya’ya kadar uzadı. KLM, ayrıca Amerikan üretici Douglas tarafından Avrupa piyasasına ilk kez giriş yaptığı uçağını tanıttı. Fokker uçakları havayoluna başarılı bir şekilde hizmet etti ancak daha hızlı olan Douglas DC2 ve DC3 uçakları daha fazla avantaj sağlamaktaydı.

 

KLM

KLM'nin Douglas DC2 uçağı

 

Savaş Zamanında Zor Zamanlar Yaşandı

1939'de başlayan İkinci Dünya Savaşı KLM'e de zor zamanlar yaşattı. Hollanda'nın Almanya tarafından işgale uğraması hizmetin sekteye uğramasına sebep oldu. Buna rağmen az sayıda uçak Londra'da BOAC rotasyonunda kullanılıyordu.  1945 yılında savaş sona erdiğinde, KLM hızlıca Avrupa ve Jakarta güzergahlarında devam ederek  Douglas DC4 uçağıyla Amsterdam - New York direkt uçuşlara başladı. 1950ler boyunca Birleşik Devletler rotasyonlarının eklenmesiyle büyüme devam etti. Ayrıca, KLM yeni uzun yol menzilli , basınçlı uçağı olan DC6'yı ve Lockheed şirketinin “The Constellation” ve “The Electra” uçaklarını tanıttı.

 

KLM

 

Rotadaki genişlemelerle beraber hizmet tarzı da değişmeye başladı. 1958'de KLM bünyesinde barındırdığı ekonomi sınıfını ilk kez tanıttı. KLM’e göre, bu çok önemli bir başarıydı çünkü önerdiği düşük fiyatlar sayesinde, uygulamanın ilk üç ayında yüzde 27 ilk yolcu kapasitesi arttırma başarasını göstermişti.

KLM

1958'de KLM ekonomi sınıfı

 

Ulusal Şirket Statüsü

Savaşın bitmesiyle, Hollanda hükümeti KLM'den düşük oranda hisse satın aldı. Ancak hala kontrol Hollanda hükümetinde değildi, bu durum 1954’te hava yolu şirketinde uzun dönem başkanlık yapan Albert Plesman'ın vefatıyla sona erdi. Yaşanan maddi zorluklar, Hollanda Hükümeti'nin hisselerini şirketin 3 te 2 sine kadar yükseltmesine bu da KLM’nin ulusal bir şirket statüsüne kavuşmasına sebep oldu.

Jet Devrine Geçiş

Mart 1960'da KLM, ilk jet motorlu uçağı olan Douglas DC8 uçağını teslim aldı ve bu uçağa kurucu Başkan Albert Pleasman'ın adını verdi.

 

KLM

KLM MCDonnell Douglas DC8

 

Modern Zamanlara Doğru İlerlerken

Yolcu trafiği 1980 yılında 9.7 milyon yolcuyken , 1990 yılında 16 milyona çıktı günümüzde ise bu sayı 34,1 milyona ulaştı.  1989 yılında ismi kulağımıza aşina olan 747-400 uçakları hizmete girmeye başladı. Havayolu dünya çapında ki varlığını devralmalar ve ortaklıklarla büyütmeye devam etti. 1989 yılında KLM, Birleşik Devletler şirketi olan Northwest Airlines’ın  hisselerinin yüzde 20 sini devraldı. Birleşik Devlet Ulaşım Departmanının onayıyla, ABD ile Avrupa arasındaki uçuşlarda ortak girişim faaliyetlerine başladılar ve 1994 yılında “Dünya Business Sınıfı” hizmetini uluslararası güzergahlarda tanıttılar. Büyüme süreci , 1996 yılında Kenya Havayolunun yüzde 26 hissesinin devralınmasıyla devam etti. 1998 yılında KLM, Hollanda Devletinin hisselerini tekrar satın alarak bir kez daha özel şirket haline geldi.

KLM Geçmişe Gururla, Geleceğe Güvenle Bakıyor

Mayıs 2004 tarihinde KLM , Air France ile birleşimini tamamlayarak büyük bir değişime imza attı. Ardından, KLM Skyteam havayolu birliğine üye oldu ve 29 üye havayolunun arasında yer aldı.KLM doğa, çevre ve iklim konularına çok özen göstererek güçlü bir şekilde sürdürülebilirliğe odaklandı ve Dow Jones Sürdürülebilirlik Endeksinde 2005 yılından 2016 yılına kadar baş sırayı çekti. Daha sonrasında 2007 senesi gibi erken bir yılda biyo-yakıt kullanılan uçuşları tanıtmaya başladı. Geçtiğimiz senelerde biyo-yakıt kullanımına öncülük ederek bu konuda ne kadar hassas olduğunu gösterdi. 2015 yılında KLM, Boeing 787-9 Dreamliener'ı kullanmaya başladı. 787-10ların teslimi 2019 da yapılmaya başladı. Sonuç olarak, 747ler, 2021'e kadar emekli olacak şekilde 787 filosuyla yer değiştirecek.

 

İlgili Başlıklar
Daha Fazlası