Pekinli Ai Weiwei’in 2011’de vergi kaçakçılığı bahanesiyle tutuklu kaldığı 82 günü ve sonrasında yaşadıklarını aktaran belgesel, Ai Weiwei: Never Sorry, bu ay Avrupa’da, yakında da Türkiye’de gösterimde. Sivri sanatçı hakkında bilmeniz gereken birkaç iri rakam, hap bilgi.
EN DEĞERLİ ÜÇ ÇALIŞMASI
657.000 $ - Chandelier, 2002
Tokyo’daki Mori sanat müzesinin lobisine asılmış, Çin hükümetinin ekonomiyle ilgili tuhaf tutumunu taşlamaya yönelik, avize görünümlü, estetik harikası çalışma.
541.472 $ - Sunflower Seeds, 2010
Her biri Çin’in porselen başkenti Jingdezhen’de yaşayan yerliler tarafından boyanan porselen ayçiçeği çekirdeği replikaları.
225.193 $ - 6.3-4, 2010
Pekin Olimpiyatı için inşa edilen Kuş Yuvası Stadyumu’nun inşaat aşamasını, aynı açıdan çekilmiş 24 farklı kareyle kayıt altına alan fotoğraf serisi.
ESER BAŞINA KAÇ MALZEME?
9000
Münih’teki Haus der Kunst’un ön cephesine yerleştirilen Remembering enstalasyonunda “Bu dünyada yedi yıl mutlu yaşadı” yazmak için kullandığı çocuk çantası sayısı.
10 TON
Tate Modern’da sergilenen Sunflower Seeds’in orijinalinde kulllanılan porselen ayçiçeği çekirdeklerinin toplam ağırlığı.
60.000
Descending Light çalışmasında kullandığı, yakut rengindeki kristal ve ampul sayısı.
PEKİN’İN WARHOL’U MU?
Belgeselde ona yakıştırılan sıfatlardan biri de Pekin’in Warhol’u.
İlk benzerlik, sanatlarını ürettikleri alanlarda. Andy Warhol’un Factory’si varsa, Weiwei’in Fake’i var. Pekin’in biraz dışında, geniş ve kalabalık bir stüdyo.
Warhol’un Polaroid kamerası varsa, Weiwei’in YouTube’u var. Warhol televizyon kültürünü sanatına dahil ederken, Weiwei paralel bir yaklaşımı Twitter ve YouTube sayesinde sergiliyor.
NE DEMİŞTİ?
- İnternet, özgürlük gibi. Önüne set çekilemiyor, nerede birikirse biriksin, bir noktadan sızacak yol buluyor kendine.
- Sınırları zorlamadıkça bazı şeyler değişmez.
- Yeni jenerasyonun, benim verdiğim savaşları yaşamasını istemiyorum. Tek derdim bu.
Ai Weiwei GQ Türkiye Ağustos sayısında