Afetler, elimizden bir şey gelmediği için kendimizi çaresiz hissettiğimiz, sosyal medya paylaşımlarımızın yetersiz kaldığını düşündüğümüz zamanlar çoğumuz için.
“Ne yapabilirim?”, “acaba malzeme desteğine hala ihtiyaç var mı?”, “gönderdiğim tulumlar, çadırlar yerine ulaşacak mı?” diye kendimize sorduğumuz zamanlar. İnanın, hepimiz sahaya destek verebilir, çözümünün parçası olabiliriz. Yeter ki ne zaman, ne yapmamız gerektiği konusunda bilgi sahibi olalım.
Eğer saha ve/ya da arama-kurtarma, gönüllü organizasyonu deneyiminiz varsa afet bölgesine gidebilirsiniz. İlk 72 saat arama kurtarma ve enkaz en büyük öncelik.
Yine ilk 72 saat afetin büyüklüğün, etkisinin ve acil ihtiyaçların tespiti için oldukça kritik. Eğer bölgedeyseniz, İhtiyaç Haritası’nın sosyal medya hesaplarını takip edip, afet haritası oluşturmak için açtığı formları doldurarak veri toplanmasına destek verebilirsiniz.
Afet sırasında ilk aklımıza gelen malzeme göndermek oluyor. Destek çok önemli ancak bölgeden gelen durum ve ihtiyaç raporlarını takip edip, güncel liste dışı malzeme göndermemeye özen göstermemiz gerekiyor. İhtiyaca yönelik olmayan malzemeler hem israfa yol açıyor hem de sahada çalışan gönüllülerin tasnif için zaman kaybetmesine neden oluyor.
İkinci el kıyafet göndermek yerine, yine sahadan gelen listeleri takip edip, o anki ihtiyaçları karşılayabilecek kıyafet ve ayakkabı desteği vermemiz önemli. Hijyen açısından da buna özen göstermemiz gerekli.
Gıda ve hijyen ürünü desteği vermeye karar verdiysek tüm malzemenin ayrı ayrı paketlenmiş olması gerekli.
Destek paketlerinin üzerine içindeki malzemelerin adının ve adedinin yazılmasının gönüllü ekiplerine zaman kazandıracağını unutmayın.
24 Ocak 2020 tarihinde yaşanan Elazığ depreminin hemen ardından Türkiye’de ihtiyaç analizinden arama kurtarmaya, gıda bankacılığından gönüllü koordinasyonuna kadar farklı alanlarda uzmanlıkları olan 20’den fazla sivil toplum kuruluşu bir araya gelerek Sivil Toplum Kuruluşları Afet Platformu’nu kurdu Platform Ege Denizi Depremi sonrasında çalışmalarını İzmir Valiliği, İzmir Büyükşehir Belediyesi, AFAD ve ilgili kamu kuruşları ile iş birliği içinde yürütüyor.
Afet sırasında ilk alan gelenlerden biri de bağış yapmak. Sahada aktif olarak çalışan STK’lara bağış yapmanız onların sürdürülebilirliği ve gelecekteki krizlerde hızlı ve etkin aksiyon alabilmeleri için çok önemli. Bu nedenle, şeffaf ve hesap verebilir Sivil toplum kuruluşlarına yalnızca afetler sırasında değil, düzenli bağış yapmanız önemli.
İletişim desteği afet sırasında ve sonrasında kritik önem taşıyor. Ancak teyit edilmemiş ve yanlış bilginin paylaşılması bilgi kirliliği oluşturmanın yanı sıra sahadaki çalışmaları da olumsuz yönde etkileyebiliyor. İletişim desteğinde bulunmak isterseniz, sahada bulunun ve STK Afet Platformu içinde yer alan AKUT Vakfı, İhtiyaç Haritası, AFAD, Türk Psikologları Derneği, Ahbap Derneği, TİDER, NEF Vakfı gibi sivil toplum kuruluşlarının sosyal medya hesaplarını takip edip postlarını paylaşabilirsiniz.
Yine bilgi kirliliğini önlemek için, haber paylaşacaksanız https://teyit.org/ ‘a bakıp doğrulanmış ise paylaşmaya özen gösterin.
Sahada neredeyse hiç uyumadan çalışan gönüllülerin moral desteğine ihtiyacı olduğunu lütfen unutmayın. Gördüğünüz umut veren hikayeleri, dayanışma örneklerini paylaşmanız ve desteğinizi bu şekilde de göstermeniz onlara iyi gelecektir.