Elon Musk meşgul bir adamd. Twitter'a sahip olmanın ve Tesla'nın hisse senedi fiyatını Stratosfer'e yükseltmenin yanı sıra, yönettiği daha az bilinen üçüncü bir şirket büyük bir ilerleme kaydetti.
Musk'ın alaycı bir şekilde adlandırılan tünel delme şirketi olan Boring Company, yeni bir finansman turunda 675 milyon dolar topladığını ve şirkete 5.675 milyar dolar değer verdiğini açıkladı. Musk, dünya çapında The Boring Company'yi kullanarak, haftada bir mil zemini delebilen Prufrock adlı daha ucuz, daha hızlı bir makine kullanarak yeraltı tünel ağlarını delmeyi umuyor. Bunların hepsi Musk'ın "nihai patron savaşı" dediği şeyle mücadele etmeye yardım ediyor: trafik.
Sonunda Musk, yeni "sıkılan" tünellerinin bir hyperloop teknolojisine, yüksek hızlı bir elektrikli trene ev sahipliği yapmasını istiyor. Önce Las Vegas'ta denenecek ve sonunda dünyanın geri kalanına yayılacak. Ama anahtar kelime "sonunda".
Musk'a bağlı her şeyin riski, hype'ın genellikle gerçekle eşleşmemesidir. Tesla'nın kendi kendini yöneten araçlarıı, geleceğe yönelik vizyonu, şirket borsanın da kabul ettiği gibi, bu yönde büyük adımlar atmış olsa da henüz meyvesini vermedi ve sözde hiper döngü teknolojilerinin onlarca yıldır ulaşılabilir olduğu biliniyor.
Musk'ın hyperloop projesine yönelik 2016 WIRED araştırması ve daha az iyi finanse edilen bir dizi rakip, teknolojinin zayıf gelişimini gösteriyordu.
Ancak The Boring Company'nin son duyurusu sektöre enerji verdi. Hükümetin ve yatırımcıların gelişmekte olan endüstriyel sektörleri gerçek zamanlı olarak tespit etmelerine yardımcı olmak için verileri analiz eden The Data City'nin baş teknoloji sorumlusu ve kurucu ortağı Tom Forth, “Bence bu iyi” diyor. "Boring Company neredeyse her şeyi doğru yapıyor."
Ve toplu toplu taşıma sistemlerini barındıran yeraltı tünelleri oldukça önemli. Salgın öncesinde, artan trafik seviyeleri yollarımızı tıkamakla tehdit ediyordu. 1999'da Britanyalılar, her türden araçla ülkenin yollarında 290 milyar mil yol kat etti. 2009 itibariyle, bu 308 milyar mil oldu. 2019 itibariyle, 356 milyar mile ulaştı. Araba ve taksilerin kat ettiği mil sayısı zamanla artarken, otobüs ve tur otobüsü yolculukları uzun vadede düşüş eğiliminde. Bisiklete binme - özellikle pandemi sırasında - artarken, yollardaki araç sayısı, neredeyse tüm diğer kaynaklardan gelen emisyonların yavaşladığı bir zamanda karbon emisyonlarını 1990 seviyelerine yükseltti.
Şehirlerde, nüfus yoğunluğu ve Londra'daki Crossrail ve New York metro sistemi gibi mevcut ulaşım sistemlerini genişletme projeleri de dahil olmak üzere toplu taşımadaki artış nedeniyle, şehir sakinleri başına karbondioksit emisyonları kırsal veya banliyö alanlarından çok daha düşüktür. Ancak bunlar paraya mal oluyor. Forth, “Bir şeyler inşa etmek gerçekten pahalı hale geldi” diyor. "Crossrail'in maliyeti göz yaşartıcı ve New York'ta birkaç yeni metro durağı milyarlara mal oldu ve yıllar aldı."
Toplu taşıma projeleri için daha ucuz ve daha verimli yeni bir yol bulmak uzun vadede faydalı olabilir. Forth, "Musk yeni şeyler deneyerek tüneli daha ucuz hale getirebilirse ve bunun üzerinde daha fazla mühendis çalıştırabilirse, tıpkı elektrikli arabaları ve elektrikli pil depolamayı popüler hale getirmesi gibi, gezegeni kurtarmada büyük bir rol oynayabilir" diyor.
Tek bir sorun var: Musk, hiper döngü projesinin meyvelerini vermesini beklerken, arabaları yoldan ve yer altından çıkarmak için açtığı tünelleri kullanmayı planlıyor. Forth, "Arabalar, bir şehirde bir tünele konabilecek en kötü şeydir" diyor. “Her şey, yürüyen insanlar, bisiklete binen insanlar, otobüsler, tramvaylar, trenler veya metro trenleri arabalardan çok daha iyi olurdu. Çünkü hepsi çok daha fazla insanı çok daha hızlı hareket ettirebilir. Ve her yerde devasa otoparklara ihtiyaçları yok.”
Yine de, hayaller uzakta olsa bile aksiyon iyidir. Forth, "Pek çok insan Elon'un işi uzmanlara bırakması gerektiğini söyleyecek," diyor. "Ama o her zaman doğruyu yapar. Her zaman harika mühendisleri işe alır.” SpaceX, uzaya gitme maliyetini düşürdü. Tesla, elektrik pillerinin fiyatını büyük ölçüde düşürdü. Musk, “Musk'un kendi kendini süren arabalar ve Mars'ta bir koloni hayalini henüz gerçekleştirmediler” diyor. "Belki de arabalarla dolu tüneller gibi boktan rüyalardır. Ama oraya vardığımızda, trenlerle dolu daha ucuz tüneller, daha da iyi olabilir.”
British GQ