Facebook, WhatsApp ve Instagram’dan aldığı kişisel verileri algoritma yardımıyla kullandığından gizlilik konusunda akla ilk gelen şirket. Hatırlayacağınız üzere WhatsApp’ın geçtiğimiz günlerde kişisel veriler için izin istemesi kullanıcıların uygulamayı terk etmesine yol açmıştı.
Online olarak gerçekleştirilen Avrupa Bilgisayarlar, Gizlilik ve Veri Koruma Konferansı’nda isim vermeden sosyal medya platformlarını eleştiren Cook’un aslında Facebook’u kast ettiğini herkes anlamıştı. Günümüzde bu konuların odağında bildiğiniz üzere genellikle Facebook var.
Apple CEO’su sosyal medya platformlarını yanlış bilgi yaymasıyla eleştirmiş ve IOS 14’teki “app tracking transparency feature” denilen yani uygulamaları şeffaf bir şekilde izleme özelliğini tanımıştı. Facebook için tartışmalı olan bu özellik reklam verenlerin kullanıcıların hareketlerini izlemesini ortadan kaldıracağından Facebook’u zor duruma sokacak. Bunun nedeni ise Facebook’un gelirinin önemli bir kısmının reklam olması.
Cook’un bu sözleri üzerine Facebook, yeni getirilen güncellemenin amacının gizlilik olmadığını, uygulama geliştiricilerinin reklamlarını ücretsiz olarak sunamayacaklarını ve bu nedenle Apple’ın ücret talep edeceğini duyurdu. Bu, Apple’a her satışta %30 pay verilmesi demek. Facebook ayrıca Apple’ı reklam kısıtlaması yüzünden küçük işletmelere zarar vermekle suçladı. Zuckerberg ise Apple’a dava açmaya hazırlanıyor.
Apple CEO’su şirketlerin kullanıcı algoritmalarını kullanarak kutuplaşmaya ve şiddete yol açtığını belirtti. Hepimizin hatırladığı üzere Mark Zuckerberg 2018’de Facebook’un başkanlık seçimlerinde 87 milyon Facebook kullanıcı verisini kullanıcıların politik kararını değiştirmeye çalıştığı için kullanıldığına dair ABD Senatosu’na bağlı Adalet Komitesi’ne ifade vermişti. Zuckerberg bugüne kadar bir teknoloji şirketine verilen en yüksek ceza olarak kayıtlara geçen 5 milyar dolar cezayı ödemeyi kabul etmişti.
Tim Cook’un gizlilik ve mahremiyet ihlal edilemez söylemleri, Zuckerberg’i sinirlendirmiş olmalı ki Facebook CEO’su Apple’a dava açıyor ve çıkış arıyor. İki ünlü iş insanı arasındaki tartışmanın konusu özel hayatın gizliliği olsa da, Apple Facebook’un belirttiği gibi bu hakkı kâr amaçlı savunuyor olabilir. Öyle görünüyor ki birbirlerini en büyük rakip olarak nitelendiren iki popüler şirketin arasındaki tartışma devam edecek.