Hermès'in erkek bölümü ipek ürünler kreatif direktörü olarak Christophe Goineau, modadaki en büyüleyici işlerden birine sahip. Ürün gruplarının en düşsel olanını, bir kişinin kıyafetine biraz hoşgörülü bir süs katan aksesuarları (eşarplar, kravatlar, cep mendilleri ve benzeri ürünleri) denetliyor.
Goineau kravatın rolünü ayrıca özel olarak görüyor. Hermès'de, "bir bakıma bu kadar duygusal olan çok fazla ürünümüz yok" diyor. "Belki de vücudun merkezi olduğu için... Müşterimize bu kadar yakın olan çok fazla ürünümüz olduğunu sanmıyorum."
Ancak Goineau bile Fransız lüks devinin geçtiğimiz yıl bu kadar çok kravat satmasına şaşırmış. "Kravatın şu anda olduğu gibi popüler bir ürün olacağını bilmiyordum," diyor. 2022 mali raporuna göre, markanın ipek ürünleri %20 artış gösterdi. (Buna kıyasla, deri ürünleri -yani son derece beğenilen el çantaları- %16 artış gösterdi).
New York'un Tribeca semtindeki The Odeon'da bir masada oturuyoruz. Birkaç saat içinde Goineau çok sevdiği kravatlarını kutlamak üzere bir akşam yemeği verecek. İnce yapılı Fransız, ekose gömleğinin üzerine krem rengi puantiyeli lacivert ipek bir kravat takıyor. "Ben gençken çok özel kurallarımız vardı" diyor. "Babamın bana, örneğin, karelerle noktalar takma dediğini hatırlıyorum."
Günümü geçirirken, bir zamanlar kravat takmanın tartışmasız küresel merkez üssü olan GQ'nun ofisinde ve çevresinde kaç kez kravat takan birini gördüğümün çetelesini tuttum. Bir elin parmaklarını geçmeyecek kadar az olduğunu duymak sizi şaşırtmayabilir. Goineau'nun Hermès'in ipek departmanına katılmasından bu yana geçen 15 yılda kravatın günlük hayattaki varlığı adeta bir uçurumdan aşağı düştü. Önce, Y kuşağının işgücüne katıldı. 2016 yılında, JPMorgan'ın büyük bankalar arasında bir trend başlatarak çalışanların 'business-casual' işe gelebileceklerini duyurmasıyla doruğa ulaşan ofis kıyafet kurallarının kitlesel olarak gevşetilmesi geldi. Ardından pandemi geldi.
Kendisine 2023 yılında New York şehir merkezinde tam olarak neden kravat temalı bir akşam yemeği partisi düzenlediğini soruyorum. "Aynı soruyu bana belki iki yıl önce sorsaydınız, bugünkü kadar iyimser olmazdım." diyor.
Goineau, evden çalışma döneminde kravat satışlarının düşmesinin şaşırtıcı olmadığını söylüyor. Ama sonra, neredeyse aynı hızla toparlandılar. Bu yıl Hermès kravat satışları 2019 seviyelerine geri döndü. (Pandemi öncesinde satışlar yavaş ama istikrarlı bir şekilde artıyordu.) Kravatsız bir dünyada Hermès kravatının popülaritesi paradoksal bir şekilde artıyor. Goineau, "Bu kadar hızlı toparlanacağını bilmiyordum," diyor.
Geçtiğimiz birkaç yıl içinde, erkek modasında podyumlarda ve piyasada hakim olan trendlerden biri, düğün ve partilerdeki patlamanın ve eve bağlı yaşamlarımızın yumuşak, şekilsiz kıyafetlerinden soğumanın da etkisiyle şıklığa geri dönüş oldu. Ancak Hermès kravatının yeniden canlanması, pek çok kişinin "sessiz lüks" bir stil devriminin habercisi olarak tanımladığı bu zarif yeni döneme ilginç bir kırışıklık katıyor. Parlak tonları ve etkileyici desenleriyle Hermès kravatlarının çoğu birer heves. "Hermès kravatlarına bakarsanız, rengarenk olduklarını görürsünüz. Yumuşak ve çok hafiftirler. Bir bakıma, oldukça kadınsı olduklarını bile söyleyebiliriz," diyor Goineau. Son birkaç yıldır yeni bir neslin ipek bölümüne akın ettiğini kaydeden Goineau'ya göre, stile yönelik bu "duygusal" yaklaşım, belirgin bir şekilde daha genç bir müşteriyle doğrudan bağlantı kurdu.
Hermès erkek kravatını 1950'lerde piyasaya sundu. Hikayeye göre, Cannes'daki bir Hermès mağazası, yakındaki bir kumarhaneye girmek için boyun giysisine ihtiyaç duyan kumarbazlara satmaya başladı. 80'lerde şirket, koleksiyona karmaşık bir şekilde çizilmiş hayvanlarla kaplı bir dizi kravat ekledi: markanın binicilik geleneğinde zıplayan atlara, uçan filler, sallanan maymunlar ve Hermès mücevherlerine sarılan pandalar katıldı. Koyu lacivert takım elbiseler ve beyaz gömleklerle yetinmek zorunda kalan işadamları, patronlar ve politikacılar bu arsız koleksiyonluk boyunluklara doyamadı ve 90'ların sonunda marka yılda bir milyondan fazla kravat satar hale geldi.
Artık G7 dünya liderlerinin bile kravat takmadığı günümüzde, yeni nesil bu takıntıyı ileriye taşıyor. Hermès kravatının yenilenmiş statüsü Tribeca sokaklarında henüz belirgin olmasa da, The Odeon'un içinde garsonlar kravatın katı itibarının pratikte olmasa da ruhen gevşetilebileceği bazı yolları gösteriyor. Akşam yemeği başlamadan önce, stilist Ryan Young bir köşede durarak ince ipekleri balon hayvanlar gibi büktü: bir garson büyük boy bir fiyonk şeklinde origami yapılmış bir kravat takarken, bir diğerinin yakasından üç kravat birden fırladı. Bir barmen, iç içe geçmiş desenli kravatlardan yapılmış çapraz jartiyerler takıyordu. Goineau, Hermès'in genç müşterileri için "Sadece eğleniyorlar" diyor. "Eskiden üniformanın bir parçasıydı, şimdi ise tam tersi. Gençler kravatı bir bakıma fantezinin bir dokunuşu olarak görüyor. Bu oldukça farklı, ürünü bizim kullandığımız şekilde kullanmıyorlar."
Hermès, her yeni müşterinin babalarının kravatlarını benimseyeceğine güvenemez. (Bu arada, o nesil hala sürüler halinde kravat satın alıyor, ancak "10 ya da 20 yerine bir ya da iki tane" diyor Goineau). Bu nedenle, Goineau'nun Hermès'in erkek evreninin artistik direktörü olan ve defile koleksiyonlarını denetleyen Véronique Nichanian'a danıştığı yeni önermeler olan örgü kravatlar, daha çağdaş dar ene sahip kravatlar ve hatta deriden yapılmış kravatlar sunuluyor. "Véronique kravatları seviyor," diyor Goineau. "Kravatlarla ilgili bir bakış açısı var ve bana her zaman 'Tamam ama bir erkek kravatla daha seksi olur' diyor. Ben de 'Evet, umarım öyledir' diyorum."
Akşam yemeği partisine katılmadan önce Goineau, düzeltmek için yardıma ihtiyaç duyduğu bir yanlış algıyı bana anlatıyor. "Dürüst olmak gerekirse, kravattan bahsederken 'aksesuar' dememizden hoşlanmıyorum, yani çıkarabileceğimiz bir şey. Önemli olmayan bir şey." Goineau'ya göre kravatlar, bir kişinin kıyafetinde destekleyici bir rolden çok daha fazlasını oynuyor. Garip bir dünyada, bu mahrem nesneler aracılığıyla hayal gücüne bir dokunuşta bulunmanın düpedüz gerekli olduğunu savunuyor. "Yıllardır 'aksesuar'dan farklı bir şey ifade edecek bir kelime bulmaya çalışıyorum" diyor. "Henüz bulamadım. Belki bir gün..."
Bu içerik GQ US websitesinde yayınlanmıştır.