Massachusetts Institute of Technology’den Aditya Khosla, yaptığı araştırma sonucunda görsel alanda neyin, neden tuttuğunu ortaya çıkardı. “Biz de onun yalancısıyız” diyelim ve Instagram like’larının sihirli formülünü adım adım paylaşalım.
Kırmızı rengi boşuna trafik ışıklarına ve işaretlerine koymuyorlar. Boğanın dikkatini çeken şey elbette bizimkini de çekiyor. Duruyoruz. Dönüp bakıyoruz. Mavi ve yeşil daha cool renkler ama kırmızı başka bir ligde.
Kahvenin değilse de fincanın... Fincan Instagram’da büyük koşuyor. Desenlisi, düzü, gelenekseli, uçuğu... Siz koyun fotoğrafı, gerisini o halleder.
Gittin, gördün, gezdin ama anlatırken sır saklama: Neredeydin sen? Fotoğraflara Instagram’da coğrafi tag iliştirirsen hem seninle aynı yoldan yürümüşlere, yürüyeceklere de faydan olur, hem like’ın artar.
Pompa. Spatula. Laptop. Golf arabası. Mekan ısıtıcılar. Mümkünse bunların fotoğrafını internette paylaşmayın. Çünkü insanlar asla dönüp bakmıyor. Yok illa paylaşacaksınız bir açıklayın: O ısıtıcının fotoğrafını neden çektiniz?
Sahnede silah görürseniz patlar. Instagram’da da patlıyor. İnsanlar nedense ateşli mevzularda like vermeye üşenmiyorlar. Yine çok like alan mini etekli kadınları da aynı torbaya koyabiliriz herhalde. Malum üçlemenin diğer halkası olan “at”a dair bir bilgi henüz elimize ulaşmadı.
70’ler duvar kağıdı fonunu bulun, durun duvarın önünde, verin pozunuzu, gerisini düşünmeyin... Halkımız doku seviyor, doku seveni de seviyor. Bir not daha: Tuğla duvar da olur. Demek ki İngiliz’in evi, içiyle dışıyla, her türlü olur.
Manzara iyidir hoştur ama sonuçta size güzel. Bize bir hikaye lazım. Hikaye de insanla... Park fotoğrafı çekeceğinize bank fotoğrafı çekin. Tabii bankta iki de insan oturuyor olsun.
Şunu şuraya yazıp konser fotoğraflarına gaz vermek istemem ama içinde yoğun enerji barındıran hareketli fotoğraflar gerçekten iş görüyor. Bunun için iyi mekan konserler, stadyumlar, her türlü insan kalabalığı... Ama çekecekseniz de iyisini çekin. Konserlerden gelen fotoğrafların çoğu tırt maalesef.
Instagram’ın en iyi günü pazar. O gün attığınız fotoğraflar daha çok bakılacak, daha çok beğenilecek. İstatistiklerle sabit. Ama en çok fotoğraf yüklenen gün perşembe. Neden? Makul bir cevap yok. “İnsan işte” deyip geçiyoruz.
Popüler kültür meselelerine her bulaştığınızda, takipçilerinize bu alandan her haber taşıdığınızda, merakınızı çevrenize her bulaştırdığınızda sosyal medyada takdir alırsınız; bundan sonra da alacaksınız. Bu tür malumatfuruşluklar hep iş yapıyor. Yalnız lütfen, bunları el aleminkilerle değil, kendi fotoğraflarınızla yapın.