Otomobil tasarımına biraz olsun tutkusu olan biri için, 650 otomobilin profilini çıkaran 568 sayfayı karıştırmak kulağa nasıl geliyor? Daha spesifik olarak, 1893'ten günümüze otomotiv tasarımının eksiksiz bir genel görünümü? Otomobil dünyasının Carl Benz ve Henry Ford'un öncü günlerinden bu yana en büyük dönüşümünü (elektrik devrimi) yaşadığı bir dönemde Otomobil Tasarım Atlası'nın sunduğu şey tam da bu.
Yazarlar Jason Barlow, Guy Bird ve Brett Berk uzmanlara - tasarımcılar, koleksiyoncular, gazeteciler - değerlendirilmek üzere 1100 otomobilden oluşan uzun bir liste hazırlamaları için çağrıda bulundu. Bu sayı 750'ye indirildi. Daha sonra 650 kişilik nihai liste seçilene kadar tartışmalar ve tıslama nöbetleri yaşandı. Sonuç ne oldu? Beklediğiniz tüm ağır topların yanı sıra, tam maaşlı otomobil meraklılarının bile aşina olmayacağı pek çok marka - hepsi de harika hikayelerle birlikte.
İlginizi çekmesi için, GQ için seçilmiş ve özel olarak düzenlenmiş en iyi, en önemli ve en tartışmalı 20 eseri aşağıda bulabilirsiniz.
Cisitalia 202 (1946)
Cisitalia'yı hiç duydunuz mu? 30'lu yıllarda girişimci ve eski Juventus oyuncusu Piero Dusio tarafından kuruldu ve 202'yi tasarlaması için Battista Pinin Farina'yı işe aldı. Savaş öncesi otomobiller hala ayrı gövdelere sahipti; 202 'kapalı' görünümün öncülerinden biriydi ve her şeyi değiştirdi. Sadece 170 adet üretilmiş ve ismi unutulmaya yüz tutmuş olsa da, New York Modern Sanat Müzesi 1951 yılındaki bir sergi için Cisitalia'yı 'Sekiz Otomobil'den biri olarak seçti. MoMA'nın kalıcı koleksiyonundaki çok az sayıdaki otomobilden biri olmaya devam etmekte.
Mini (1959)
Değişken Alec Issigonis tarafından tasarlanan bu araçta, biçim işlevi takip ediyordu. Orijinal prototipler oldukça sade bulunduğundan BMC'nin stil departmanı araca daha fazla kişilik kazandırmakla görevlendirildi. Dick Burzi liderliğindeki ekip, otomotiv dünyasının belki de en ünlü ızgarası haline gelecek olan ızgarayı ekledi. Her köşede bir tekerleği olan duruşu ve minimal çıkıntılarıyla Mini sadece bir alan verimliliği mucizesi değil, aynı zamanda bakması kesinlikle karşı konulmaz. Şu anda bir geri dönüşün tadını çıkarıyor, iyi olanlar çok cazip hale geldi.
Alfa Romeo 8C 2900B Lungo (1937)
Enzo Ferrari 30'lu yıllarda Alfa Romeo'nun yarış departmanını yönetti ve 8C tartışmasız OG 'süper otomobil'di. Ayrıca, başta mühendislik dehası Vittorio Jano ve tasarım ustası ve Carrozzeria Touring'in kurucusu Felice Bianchi Anderloni olmak üzere dönemin diğer büyük İtalyan isimlerini de bir araya getirdi. 2900B, Touring'in patentli 'Superleggera' hafif tekniği kullanılarak yapılan hafif gövdesiyle yarışma makinesinin daha medeni bir yol versiyonuydu. Sadece 32 adet üretildi ve dünyanın en büyük koleksiyon otomobillerinden biri olarak statüsü sağlam. Şu anda tam bir servet değerinde.
Ford Edsel (1957)
Otomotiv tarihinin en büyük felaketlerinden biri olan Edsel markası, Amerika'nın gelişmekte olan ve giderek zenginleşen orta sınıfı için tasarlanmıştı. Ford bu otomobili geliştirmek için 2,4 milyar dolar harcadı, ancak bu otomobil feci bir endüstriyel başarısızlık olarak anılmaya devam ediyor. Neden mi? Bu ölçekte bir çirkinlik, en az muhteşem bir güzellik kadar ilgi çekici. Ne düşünüyorlardı ki?
Fiat Multipla (1998)
Bugüne kadar yapılmış en çirkin otomobillerden biri olduğu düşünülen Multipla, otomobil tasarımının temel ilkelerini kasıtlı olarak reddediyor: umutsuz oranlara ve korkunç bir duruşa sahip. Yine de zekice paketlenmiş ve yaratıcı bir şekilde uygulanmış. Orijinal versiyon artık oldukça nadir ve aranır hale gelecek. İlk olarak burada okudunuz.
Aston Martin DB4 Zagato (1961)
Öte yandan, belki de bu tüm zamanların en güzel arabası. TZ2 gibi bu da genç İtalyan dahi Ercole Spada tarafından diğer ünlü otomobil üreticilerinden biri olan Zagato için tasarlandı. Yarışlara katılmak üzere tasarlanan aracın gövde panelleri o kadar hafifti ki, otomobilin yanında hapşırdığınızda panelleri göçertebilirdiniz. Çift balonlu tavanı ve akıcı formuyla bu otomobil de artık çok aranan bir koleksiyoner otomobili. Sadece 19 adet üretildi ve orijinallerinin değeri 15 milyon sterlinden fazla.
Bentley R-Type Continental (1954)
Bentley savaş öncesi dönemde Le Mans 24 Saat yarışını kazandı, ancak bu makine şirketin beklenmedik tasarım liderliğini doğruladı. John Blatchley tarafından yaratılan ve Ivan Everden tarafından tasarlanan bu otomobil, aerodinamik araştırmalarda öncü bir rol oynadı. Saatte 100 mil hızla gün boyu yol alabiliyordu ve daha da hızlanabilirdi, ancak Everden'in belirttiğine göre "amaç bir astronot için uzay kapsülü yapmak değildi".
Mercedes SL (1963)
Yedi nesil Mercedes SL'in en güzeli olan bu otomobil, pek tanınmayan Fransız Paul Bracq tarafından tasarlandı. Coco Chanel'in küçük siyah elbisesine eşdeğer, zamansız zarif bir görünüme ve felsefeye sahip bir otomobil.
Bugatti Type 57 Atlantic (1937)
Belki de otomotiv dünyasının gerçek bir sanat eseri yaratmaya en çok yaklaştığı model. Şirketin kurucusu Ettore'nin gösterişli oğlu Jean Bugatti'nin vizyonunu yansıtan otomobilin öne çıkan özellikleri arasında perçinli sırt dikişi ve havacılık sınıfı Elecktron gövde panelleri yer alıyor. Sadece dört adet üretildi ve bunlardan biri çoktan ortadan kayboldu. Ralph Lauren diğer üçünden birine sahip. Dünyanın en değerli arabası olabilir ve kesinlikle en güzellerinden biri.
Cadillac Eldorado Biarritz (1959)
Amerikan otomobil endüstrisi bir zamanlar yaratıcı ve tasarımcı bir güç merkeziydi, ta ki 1973 enerji krizinden sonra hepsini çöpe atana kadar. Eldorado Biarritz ya otomobil tasarımının özeti ya da kutsal olan her şeye karşı bir hakaret. Temel özellikleri arasında devasa kuyruk yüzgeçleri ve roket güçlendiricisinden esinlenen arka lambalar yer alır. Bulabileceğiniz en aşırı ürün tasarımı.
Porsche 911 (güncel otomobil - 2019)
Kitap için danışılan her tasarımcının listesinde bir Porsche 911 var. Mevcut yineleme, hemen hemen her şeyi değiştirirken bir şekilde orijinaline mükemmel bir şekilde sadık kalıyor. Kesin spor otomobil.
Citroën DS (1955)
Soluduğumuz hava ya da içtiğimiz su yaşamın kendisi için ne kadar önemliyse, DS de otomobil tasarımı dünyası için o kadar önemli. Ama daha da ilginç. Bir İtalyan olan Flaminio Bertoni tarafından tasarlanan DS, Citroën patronu Pierre Boulanger'in talimatıyla tasarlanan ve ekibinden "imkansız da dahil olmak üzere tüm olasılıkları incelemelerini" isteyen arketipik Fransız otomobili olmaya devam ediyor. DS, 1955 yılında gelecekten gelen bir elçi gibi indi ve neredeyse 70 yıl sonra şok etme gücünü koruyor.
Ferrari 250 GT California Spider (1959)
Şirketin o zamanki ve şimdiki isabet oranı gibi 100 veya daha fazla Ferrari listesinden seçim yapabilirdik. Pininfarina, büyük Ferrari'lerin çoğunun gövdelerini tasarladı ancak bu otomobil Enzo Ferrari'nin arkadaşı, gövde imalatçısı Sergio Scaglietti'ye ait. Şirketin 50'li yıllardaki konumunu sağlamlaştıran ünlü 250 GT V12 serisinin bir parçası olan California Spider, Hollywood'un yeni gösteri dünyası elitini hedefliyordu. Kısa aks mesafeli versiyonu, neredeyse la dolce vita'yı öngören klasik İtalyan tasarımının milimetrik mükemmel bir çağrışımı olarak tercih edilmeli.
Hispano Suiza Dubonnet Xenia (1938)
İçki servetinin varisi olan André Dubonnet, Birinci Dünya Savaşı'nda uçan bir pilottu ve daha sonra otomobil yarışlarına katıldı ve 1929 Kış Olimpiyatları'nda Fransız kızak takımının bir parçası oldu. 1932'de ünlü otomobil üreticisi Jacques Saoutchik'i bir Hispano Suiza H6B'yi yeniden şekillendirmesi için görevlendirdi ve bu harika görünümlü aracı yarattı.
Lincoln Continental (1961)
Continental, otomotiv tasarım dünyasında süssüz yüzeyleri ve yatay çizgilerinin cesurluğu ile saygı görür. Sözde indirgemecilik şu anda popüler bir felsefe: tasarım patronu Elwood Engel ve ekibi 60 yıldan fazla bir süre önce bunu hayata geçiriyordu. Bu, Citroën DS gibi, şimdi bile hala fütüristik bir nota vuran başka bir otomobil. Film prodüksiyon tasarımcıları, bilimkurgu filmlerinde düzenli bir varlık olduğu konusunda hemfikir.
Alfa Romeo TZ2 (1964)
Çalkantılı geçmişine rağmen bunca yıl sonra Alfa Romeo'yu hala sevmemizin bir nedeni var. Tasarım ve güzelliğe olan bağlılığı mutlaktı. TZ2 mükemmel bir örnek ve eski Ferrari figürü Carlo Chiti'nin mühendislik zekasını, bunu çizdiğinde henüz 25 yaşında olan Ercole Spada'nın yeteneğiyle birleştirdi. Alçak, hızlı ve hafif olan bu otomobil, eğer gerçekten bilgili görünmek istiyorsanız, şimdiye kadar yapılmış en iyi görünümlü otomobil olarak gösterilebilir.
McLaren F1 (1992)
Muhtemelen tüm zamanların en odaklanmış ve tekil süper otomobili olan F1, mühendislik vizyoneri Gordon Murray'in eseri. Formula 1'in en büyük teknik direktörlerinden biri olan Murray, monomanisi konusunda açıktı ve McLaren 80'lerin sonunda bir spor otomobil geliştirmeyi seçtiğinde, dizginler onun elindeydi. Ancak ortaya çıkışı Peter Stevens'ın eseriydi. Karbon fiber şasiye sahip ilk yol otomobili olan ve kompakt boyutlarına rağmen üç yolcu sığdıracak şekilde ustaca paketlenen F1, yarış için üretilmiş bir BMW V12 motordan güç alıyordu. Son derece hızlı olan ve korkaklara göre olmayan F1 ticari olarak başarısız oldu ama son gülen iyi güler: Sadece 64 adet yol otomobili üretildi ve şu anda bir tanesini 15 milyon sterlinden daha ucuza bulamazsınız. Her açıdan bir başyapıt.
Pontiac Aztek (2001)
Chicago'da 1999 yılında düzenlenen otomobil fuarında çekici bir konsept versiyonla tanıtılan otomobilin tam üretimine giden yolda bir şeyler feci şekilde ters gitti. Bu bazen olur, özellikle de tasarım ve mühendislik departmanları iki farklı siloda çalıştığında ve görünüşe göre birbirleriyle hiç konuşmadıklarında. Breaking Bad'deki başrolüyle kendini affettiren Aztek, yine de son derece itici.
Fiat Panda (1980)
Kod adı 'Rustica' olan Panda'nın mütevazı niyetlerinin, tasarımındaki parlaklığı gölgelemesine izin vermeyin. Fiat, kendi 'Centro Stile'sini kullanmak yerine, yeni şehir otomobilini hayal etmesi için Italdesign'ı görevlendirdi. Bu şirket, tüm zamanların tartışmasız en büyük ve kesinlikle en etkili otomobil tasarımcısı olan Giorgetto Giugiaro tarafından 1968 yılında kuruldu. Giugiaro'nun muazzam sanatçılığının olduğu kadar problem çözme yeteneklerinin de bir kanıtı olan bu otomobil basit ve işlevsel. Ayrıca şimdi tüm doğru çevrelerde çok moda.
Lamborghini Countach (1974)
İtalya'nın 'wedge' tasarım takıntısının zirvesi olan Countach, eski meslektaşı ve rakibi Giorgetto Giugiaro ile birlikte tasarım camiasında neredeyse efsanevi bir figür haline gelen Marcello Gandini'nin eseriydi. Gandini 2021'de bana "Kendimizi daha önce yapılanlardan mümkün olduğunca uzak tutmak istedik" demişti. "Hiçbir şeyi tekrar etmemek, tamamen farklı bir şey yapmak önemliydi. Benim için bu her zaman kritik oldu. Kibirli görünmek istemem ama Countach daha çok bir sanat eserine benziyor çünkü insanları memnun etmek için tasarlanmadı, kendi ruhuna sahip olmalıydı."
Bu içerik British GQ websitesinde yayınlanmıştır.