Aslında Facebook ve Apple arasında her ikisinin de teknoloji devi olması dışında herhangi bir ortak özellik yok. Facebook’un en büyük rakibi Google, Apple’ınki ise Microsoft. Bu ikilinin yıllardan beri süregelen düşmanlığı The Wall Street Journal’ın geçen hafta yayınladığı haberiyle bir kez daha alevlendi.
Peki dünyanın iki teknoloji süper gücü arasındaki kavganın sebebi ne ve iki dev arasında gerçekte neler oluyor?
Neler olmuştu?
Olayın geçmişi Facebook’un Cambridge Analytica veri skandalına kadar uzanıyor. Cambridge Analytica, 2018’e kadar siyasi partilere seçim dönemlerinde yol gösteren bir danışmanlık firması. Cambridge Analytica’nın kullanıcıların izinsiz verilerini topladığına dair ilk iddia 2015 yılında The Guardian gazetesi tarafından ortaya atılıyor. Gazete şirketin Facebook’a verdiği reklamlar sayesinde milyonlarca kullanıcının verilerini izinsiz bir şekilde topladığını söylüyor. Yani milyonlarca Facebook kullanıcısının verileri politikacılara seçimler için hizmet etmesi amacıyla kullanılıyor!
2018 yılında The Guardian ve New York Times şirket hakkında daha detaylı bir rapor hazırlıyor. Mart 2018’de Mark Zuckerberg kamuoyundan özür diliyor ve Facebook’un veri güvenliğini sağlamak için çalışacağını söylüyor. Twitter’da o dönem birçok ünlü #deletefacebook etiketine de destek veriyor.
Umarım verilerimiz gerçekten de korunuyordur çünkü Facebook’un Instagram’ı da almasıyla birlikte sabah attığım kahve storylerimin ardından ansızın çıkan “bu kahveyi içtiğin yeter biraz da şu kahveden denemelisin” içerikli reklamlar beni biraz korkutmaya başladı.
Tim Cook: “Bir internet uygulaması ücretsiz ise siz müşteri değilsiniz, ürünsünüz.”
Bizim olayımız da dediğim gibi aslında biraz bugünlere dayanıyor. 2014 yılında Tim Cook müşterilerine Apple’ın veri gizliliğini anlattığı açık mektubunda “Bir internet uygulaması ücretsiz ise siz müşteri değilsiniz, ürünsünüz” diyor. O dönemden itibaren Facebook’a gönderme yapmaya başlıyor. Mark Zuckerberg bu göndermeye “Apple telefon alınca onlar için değerli hale gelmiyorsunuz. Değerli olsaydınız Apple ürünlerinin fiyatları bu kadar uçuk olmazdı” şeklinde cevap veriyor. Sular durulmuyor ve Apple CEO'su Tim Cook 2018 yılında The Washington Post’tan Allie Caren’a verdiği bir röportajda Facebook’un veri skandalı hakkında sorulan sorulara oldukça keskin cevaplar vererek atışmayı kızdırıyor. Caren’ın Facebook’un konumuna siz düşseydiniz ne yapardınız sorusuna Cook’un cevabı “Ne mi yapardım, ben bu duruma asla düşmezdim” oluyor. Cook röportajına “Müşteriler bizim ürünümüz değil. Onlar bizim müşterimiz ve çok değerliler. Onların deneyimlerine ve gizliliğine değer veriyoruz. O sebeple de kişisel hayatlarını takibe almıyoruz” diyerek devam ediyor ve Facebook’a bir taş daha atıyor.
Fotoğraf: Tim Cook, Getty
Zuckerberg: “Apple’a acı çektirmeliyiz”
The Wall Street Journal’ın geçen hafta yayınladığı haberiyle bu tartışma tekrar canlandı. Görünüşe göre 2018 yılında Mark Zuckerberg Tim Cook’un halka açık bu röportajından sonra oldukça sinirlenmiş ve ekibine “Apple’a acı çektirmeliyiz” demiş.
Tim Cook bu yılın başlarında Apple’ın, “Uygulama İzleme Şeffaflığı” isimli bir özellik sunarak insanlara verileri üzerinde daha fazla kontrole sahip olabilecekleri bir olanak sağlayacaklarını duyurdu. Tim Cook’un bu duyurusuyla birlikte bu kavga tekrar alevlendi. Verilerimizin gizliliği Facebook gibi uygulamalar tarafından kullanılmak üzere varsayılan olarak ayarlıydı. Bizler verilerimizin gizliliğini artık tercih edebilir hale geleceğiz çünkü Apple yeni iOS ile birlikte bu ayarı varsayılan olmaktan kaldırıyor ve bize sorar bir hale getiriyor.
Fotoğraf: Mark Zuckerberg, Getty
Tabii ki “Bu uygulamalar sizin hareketlerinizi takip etmek istiyor, buna izniniz olur mu?” sorusuna kimse “Evet, beni takip edebilirsiniz” diye cevap vermez. Dolayısıyla Facebook gibi reklamlar sayesinde kar eden bir uygulama için bu durum oldukça ciddi bir sorun. Zuckerberg, Apple’ın açıkça onlara zarar vereceğini söylüyor.
Apple’ın gizlilik kampanyası ise Amerika’nın bu yıl en popüler reklamlarından biri. “Bazı şeyler paylaşılmamalıdır, iPhone gizliliğinizi korumanıza yardımcı olur” sloganıyla yola çıkan Apple, kullanıcılar arasında gizliliği giderek daha popüler bir hale getirmeyi hedefliyor. iOS güncellemelerini de bu amaç için kullanıyor.
Öte yandan gerçekten de Zuckerberg’in dediği gibi Apple’ın bu hamlesi milyonlarca yerel işletmeyi de zor duruma sokacak. Zuckerberg “Rakiplerinin verileri kullanmasını neredeyse imkansız hale getirirken, kendileri veri toplamak için hakim pazar konumlarını kullanıyorlar. Mahremiyetle ilgili olduğunu iddia ediyorlar ama bu kârla ilgili” diyor.
Bir yandan internette yaptığım tüm hareketlerin izlenmesi bana korkutucu geliyor, bir yandan beğendiğim şeylere göre yeni şeyler keşfediyorum ve öneriler alarak günlük ihtiyaçlarımı karşılamam için epey kolaylık sağlıyor. Şimdilik savaşı açıkça Apple kazanmış gibi görünüyor ancak Facebook’un yakında Apple’a bir dava açabileceği de konuşulanlar arasında. Belli ki 2021 yılında bu iki devin arasındaki savaşa daha çok şahit olacağız.
Facebook ve Apple'ın Gizlilik Savaşında Neler Oluyor?