Değişimin dönüm noktası

Etrafınıza bir bakın. Nereye gitseniz, başınızı nereye çevirseniz erkek bedeninin mükemmelleştirildiği, seks objesi olarak kabul gördüğü bir dönemde yaşıyormuşuz gibi gelmiyor mu? Peki ne oldu da erkek vücudu, şehvetin merkezine oturdu? İşte bu inanılmaz değişimin 25 maddelik serüveni...

07 Mayıs 2013

Değişimin dönüm noktası

Hollywood filmlerinde dillerden düşmeyen Ryan Gosling’in vücudunu, televizyonda Spartacus’ün iri kıyım fit erkeklerini, kliplerde tişörtsüz şarkı söyleyen erkekleri gördüğümüzde artık garipsemiyoruz. Moda, politika, spor, yazılı basın ve reklam kampanyalarındaki kusursuz erkek figürü ve onu mükemmelleştirme çabası da cabası.

Erkek vücudu yıllar içinde satış stratejilerini belirler oldu. Hatta vücut ithal ederek Biscolata erkeği diye bir kavramla bile tanıştık. Doğal bir sonuç olarak bu durum günlük hayatta da yaşam tarzlarına, beslenmeye olan yaklaşımlarına ve tabii kıyafet seçimlerindeki titizliğe yansımaya başladı. Kusursuz bir fiziksel görüntüye sahip olmak uğruna bıçak altına yatmak ya da yatmamak için spora ciddi vakit ayırmak artık rutin.

Amaç, en düz tarifiyle David Beckham’ın iç çamaşırı reklamındaki hali gibi görünmek. Peki bu kişisel gelişmenin bir parçası mı yoksa narsisizm veya homoerotizm mi? Cevabı, mükemmel vücuda giden yolda yaşanan değişimlerde arayalım.

1. Marky Mark: Yarı çıplak reklam gerçeğinin örneği

Yıl 1992. Times Meydanı’nda, 21 yaşında bir rap’çinin, Calvin Klein iç çamaşırı reklamı için verdiği etkileyici pozu duruyor. Herb Ritts’in fotoğrafladığı ve trafiğin durmasına neden olan bu modeli hepimiz tanıyoruz: Mark Wahlberg. Kusursuz vücudu, sempatik gülüşüyle aktörün verdiği poz, moda ve reklam dünyasının unutulmaz çalışmalarından biri. Sadece iç çamaşırı tanıtmak amaçlı bir işi insanların bilinçaltına kazıyan bir çalışmaya dönüştürmek, başarısının boyutunu gösteriyor. Nitekim “Siz de böyle olabilirsiniz” mesajıyla yola çıkıp erotizm kokan erkek iç çamaşırı reklamları yapmak, Wahlberg’den sonra trend haline geldi. David Beckham, Cristiano Ronaldo, Rafael Nadal gibi ünlü sporcular bu furyadan nasibini alan isimler arasında. Bu yöntem zamanla iç çamaşırından çıkıp parfüm reklamları başta olmak üzere her yere sıçradı.

2. Tahrik mi, porno mu?

90’lı yılların sonu bile olsa Amerika, Abercrombie&Fitch reklamına hazır değildi. “Tahrik mi, porno mu” tartışmalarının ve büyük bir hukuki savaşın başlamasına neden olan Bruce Weber imzalı fotoğraf, billboard’ların yanı sıra dergi ve gazetelerde de herkesin gözüne sokulmuştu. Geniş göğüs, düzgün bacaklar, baklavalı karın bölgesi ve masum bakışlara sahip bir modelin homoerotik görüntüsü o zamanlar herkesi şoke etmişti. Oysa günümüzde 12-17 yaş gençlerin benzemeye çalıştığı Justin Bieber gibi, müzik dünyasının genç isimleri de bu kusursuz dünyanın bir parçası olarak kullanılıyor. Bunu şimdilerde yadırgıyor muyuz? Tabii ki hayır.

3. Hoşçakal Burt Reynolds hoş geldin Ryan Gosling

2009 yılında Güney Florida Üniversitesi’nde 360 erkekle yapılan araştırmaya katılanların yüzde 80’inden fazlasının vücut kıllarını aldığı belirlendi. Aynı yıl, Braun ve Remington markaları vücut kıllarına yönelik yeni ürünlerini tanıttı.

4. Cankurtaranların şovu

Sahilde koşturan David Hasselhoff zamanlarını unutmak mümkün mü? Bronz ve fit görüntüsünü en iyi sergileyen tişörtsüz hali, kırmızı şortu ve yavaş çekimde ağır ağır gösterilen sörf sahneleri, erkek vücudunu ilahlaştırma sürecini başlatan döneme damga vurdu. Dizi her ne kadar cankurtaranlar üstüne olsa da hayat kurtarmak hep ikinci plandaydı. Plaj vücudu dendiği zaman aklınıza Baywatch’tan başka bir şey geliyor mu?

Erkek vücudundaki değişimin 25 maddelik serüveninin tamamı GQ Türkiye Mayıs sayısında ve iPad edisyonunda