#Changemakers: Bir İfade Yöntemi Olarak Çizmek

GQ 2020 Sonbahar sayısında #ChangeIsGood temasıyla yer verdiğimiz 5 erkekten biri olan Can Dağlı'nın atölyesini ziyaret ettik. Can'la illüstrasyon ve marka kimliği hakkında konuştuk.

19 Kasım 2020

#Changemakers: Bir İfade Yöntemi Olarak Çizmek

Fotoğraf: Arif Akdenizli

 

  • Yeteneğini bilinçli olarak keşfettiğin anı hatırlıyor musun?

Belki klişe olacak ama gerçekten kendimi bildim bileli gördüklerimi boyalarla mağara adamı gibi evin duvarlarına çiziyordum. Ailemin bu konuya rahat yaklaşması çizmeyi zamanla kendimi ifade yöntemim haline dönüştürdü.

  • Nelerden ilham alıyorsun? Bir şeyler çizmeye başladığında aklından neler geçiyor?

Güzel bir şarkıdan, iyi bir hikayeden, özgün sohbetlerden ve eski filmlerden bolca etkileniyorum. Önce kendi eleğimden geçirip görsel olarak nasıl anlatmam gerektiğine karar veriyorum. Çizerken normal rutinimde düşünemediğim ve çözmeye fırsat bulamadığım pek çok şeyi düşünürüm. Bu süreçte hem rahatlar hem de yeni bakış açıları kazanmaya çalışırım. Bir çeşit meditasyon diyebiliriz.

  • Albüm kapağı tasarlama fikri nasıl ortaya çıktı? Seni etkileyen bir albüm kapağı tasarımı/tasarımları var mı?

Aslında bir fikir olarak ortaya çıkmadı. Müziğe olan derin merakımdan dolayı satın aldığım sanatçıların albümlerini dinlerken müziklerine ya da konseptlerine uygun olmadığını düşündüğüm kapakları kendimce yeniden yorumlayarak başladım bu işe. Albüm için hazırlanan sanat çalışmaları ve tasarımlarını müzikten bağımsız değerlendiremiyorum. O sebeple hoşuma giden işler hem işitsel hemde görsel olarak dengeli olmalı diye düşünüyorum. Pink Floyd’un kapak tasarımlarını yapan Storm Thorgerson, The Who’nun kapak tasarımcısı Sir Peter Blake, pek çok sanatçının ikonik kapaklarını tasarlayan Paula Scher ve punk rock müzik camiasının unutulmaz sanatçısı Raymond Pettibone çok sevdiğim tasarımcılardan bazıları.

  • Hikaye anlatmasının yanında işlerinin şiirsel bir tarafı da var, yaparken duygulandığın ve güçlü bir bağ kurduğun herhangi bir iş oldu mu?

Çoğu zaman marka odaklı ticari işlerimde hissel güçlü bir bağ kuramasam da bireysel işlerimde genellikle o bağı duygusal veya ruhsal bir şekilde kurmaya çalışıyorum. Süreçlerimin belli iniş ve çıkışları oluyor her dönemimin hissiyatı ve bıraktığı izler bambaşka oluyor.

  • İllüstrasyon dışında sanatın hangi dallarından besleniyorsun?

Meraklı biri olarak hepsine karşı bir ilgim olmasının yanında aslında ağırlıkla esinlendiğim alanlar genellikle görsel ve işitsel sanatlar oluyor. Edebiyattan da oldukça besleniyorum.

  • Seni zorlayan bir işle karşılaştığında veya üretim sürecinde herhangi bir terslik yaşadığında yaratıcılığını motive etme yöntemlerin neler?

Pes etmeden konunun üzerine gidiyorum ve problemi doğru anlamaya çalışıyorum. Bununla birlikte alternatif çözüm yolları geliştirmeye çalışıyorum.

  • Aynı zamanda Krüw Sanatçı Kolektifi’nin bir üyesisin, sence Krüw’ün uzun soluklu olmasının nedenleri neler?

Bence birbirine saygı duyan ve fikirlerini çekinmeden doğru şekilde aktarabilen sanatçıları barındırması oluşumumuzun uzun soluklu olmasını sağlıyor.

  • Takip ettiğin sanatçıları bizimle paylaşmak ister misin?

David Smith, Stephen Powers, Shepard Fairey, Banksy, Raymond Pettibone, Ramon Maiden, Stefan Sagmeister, Paula Scher, Aaron Draplin, Alex Trochut gibi farklı alanlarda üreten güncel sanatçı ve tasarımcıları ilgiyle takip ediyorum. Ama yine de eski okulun Miro, Rothko, Stravinsky, Debussy, Coltrane gibi ustalarında keşfedilmeyi bekleyen olağanüstü bir zenginlik var.

Video: Arif Akdenizli

Proje: Şahin Çakıroğlu


Ali Güçlü Şimşek'le Müzikte Yeni Yönler Keşfetmeye Devam

DERGİ KONULARI | Ali Güçlü Şimşek'le Müzikte Yeni Yönler Keşfetmeye Devam

GmbH ile Sınırların Ötesinde

DERGİ KONULARI | GmbH ile Sınırların Ötesinde

Elindekinin Kıymetini Bilmek

DENGE | Elindekinin Kıymetini Bilmek

Ekin Beril’le Özgün ve Özgür Hayaller

DERGİ KONULARI | Ekin Beril’le Özgün ve Özgür Hayaller

Bir Dijital Matbaacı: Orhun Canca

DERGİ KONULARI | Bir Dijital Matbaacı: Orhun Canca

Daha Fazla Göster