Reklamda taht oyunları

Bu satırlar Ned Stark’ın ölümünü hâlâ kabullenememiş, Red Wedding’den sonra özdeşleşebileceği tek karakter kalmayan, “Dizi Arya’ya, Joffrey’e kaldıysa bundan sonra Yumurcak TV’de yayınlansın” diyen, Targaryen familyasıyla sempati/empati/antipati dahil hiçbir duygusal münasebet kuramayan, dördüncü sezona yalnızca jeneriği ve Tyrion Lannister karizması için tahammül eden bir Game of Thrones hayranına aittir...

08 Mayıs 2014

Reklamda taht oyunları

Şahsi isyanımızı bir kenara bırakıp hakkını teslim edelim: Game of Thrones büyük, çok büyük bir yapım! Bir popüler kültür ürününün büyük bir iş olduğunu anlamak kolaydır. Etkisi diğer işlere, onun da ötesinde diğer popüler kültür alanlarına yayılıyorsa o büyük bir iştir. Game of Thrones bunun mükemmel bir örneği.

Bu nefes kesen ortaçağ sagası, dördüncü sezonunun henüz ilk bölümlerinin yayınlandığı bugünlerde, benzer yapımlara yönelik arz ve talep artışı yaratmakla kalmıyor, televizyon programlarından video oyunlarına, açıkhava aktivitelerinden reklamlara kadar birçok popüler kültür ürününe de ilham veriyor.

Ejderhanın gölgesi

Game of Thrones’un konu edildiği reklamlar bir yana, dizinin kendi reklamları da yaratıcılıktan yıkılıyor. Bunun en nefis örneği geçen yıl yayınlanan bir The New York Times ilanı. Gazetenin iki tam sayfasını kaplayan ilanın sağ alt köşesinde, küçük bir alanda, yeni sezonun 31 Mart’ta başlayacağı duyuruluyor, karşılıklı iki sayfanın geri kalan bölümünü dolduran “haberlerin” üstündeyse bir ejderha gölgesi dikkat çekiyordu. Aynı gölge çok geçmeden dizinin yayıncısı HBO’nun Los Angeles’ta bulunan merkez binasının üstünde de belirdi.

Ejderhaya çok geçmeden dünyanın farklı yerlerinde de rastlanmaya başlandı. İngiltere’de diziyi yayınlayan film izleme portalı Blinkbox, ülkenin gündeyinde bulunan Dorset’teki Charmouth sahiline devasa bir ejderha kafatası yerleştirdi. Üç sanatçı tarafından iki ayda bitirilebilen kafatası, sahilden gelip geçenlerin gözünde hayal ve gerçek arasındaki sınırları belirsizleştiriyordu.

Türkiye’ye de uğradı ejderha ve gölgesi akla hayale gelmeyecek bir yerde, diziyi yayınlayan CNBC-e’nin web sitesinin kaynak kodlarında karşımıza çıktı.

Bu arada kuzeyde…

Tekin diyarlarda bile bunlar olurken Duvar’ın öte tarafından gelen tehlikelere en açık durumdaki Kuzeyliler boş duramazdı, nitekim durmadılar. Stockholm’de Ak Gezenler tehdidine karşı tedbir olarak şehrin muhtelif yerlerine acil durum noktaları kuruldu. Warner Home Entertainment şirketinin Game of Thrones’un üçüncü sezon DVD satışlarını desteklemek için yaptığı açık hava çalışmasında, cam muhafazalar içine Valyria çeliğinin bile işlemediği Ak Gezenler’in hakkından gelecek eski zaman hançerleri kondu. Muhafazanın altında “Ak Gezen tehlikesi durumunda camı kırınız!” uyarısı yer alıyordu.

Game of Thrones yaratıcılığı kendi reklamlarıyla sınırlı değil, başka markaların reklamlarına da ilham veriyor. Sosyal medya yönetim platformu HootSuite geçen günlerde, dizinin muhteşem jeneriğini kendi işine uyarladı. “Game of Social Thrones” adlı reklamı izlerken haritada bu sefer şehirler ve hanedanlarla değil Facebook, Twitter, Google+, LinkedIn, YouTube, Instagram, Pinterest, WhatsApp, Foursquare gibi sosyal hükümranlıklarla karşılaşıyoruz. Bunların hepsini birbirine bağlayan ada ülkenin üstündeyse HootSuite baykuşu yükseliyor.

Game of Thrones diyarına uğrayan bir diğer marka, Amerikalı fast food zinciri Quiznos. “House of Thrones” adını taşıyan parodi videoda işin içine House of Cards’ın çakal siyasetçisi Frank Underwood da dahil olmuş. Bu eğlenceli viral video, Game of Thrones’un kalan karakterlerini en az dizinin yaratıcıları kadar acımazısca harcıyor ve bir çeşit spoiler tehlikesi barındırıyor olsa da siz izlemekten geri durmayın.