Gelişen teknoloji ve yenilikler sporun rekabetçi ve kontrollü tarafıyla harmanlanıyor. Hem seyir zevki hem de rekabet artışını hedefleyen FIA yeni araç modelini ve getirilen yeni kuralları Britanya GP’den önce tanıttı. Oldukça şık görüntüye sahip araç heyecan verici bir sayfa açacağa benziyor.
"Bu kural değişikliği; yeni bir yolculuğun, felsefenin, kültürün başlangıcı olacak. Bu yolculuktaki araçların yarışabilirliği, F1'in geleceği için çok önemli olacak. Bunu yapıyoruz çünkü taraftarları eğlendirmek istiyoruz, onlarla iletişime geçmek istiyoruz ve yeni taraftarların spora ilgi duymasını istiyoruz. Bu düzenlemelerle, F1'i mutlak olarak en iyi yarış gösterisi yaparak; sporumuzu global kültürün ve eğlencenin daha ileri seviyelerine ulaştıracağız." diyen F1 motor sporları şefi Ross Brawn ise 2022 kurallarının yeni ve heyecan verici bir sayfa açacağı konusunda ümitli.
Takımlar ve pilotların getirilen yenilikler ile ilgili henüz net bir fikirleri olmamakla birlikte, padokta yer alan takımların kimi bu yeniliklerin çok iyi olacağını ve rekabeti arttıracağını düşünürken kimi takımlar ve pilotları ise bu yeniliklerin bir yararı olmayacağını belirtiyor. Tüm bunların ışığında getirilen yenilikleri ve neyin amaçlandığını inceleyelim:
Fotoğraf: formula1.com
-30 seneyi aşkın süre sonra ilk defa zemin etkisine sahip araçlar Formula 1'de mücadele edecek. Bu sayede araçların aerodinamik yüzeyinin oluşturduğu türbülans azalacak ve araçların birbirlerini daha yakın takip edebilmesi mümkün olacak gibi duruyor.
-Ön kanatlar, Formula 1'de alıştığımız tasarımların aksine kapasite açısından daha kısıtlayıcı olacak. Ön kanat kenar plakaları, 1980'lerdeki gibi oldukça büyük olacak ve uçak kanadına benzer şekilde kanadın yatay bölümüne kıvrımlı bir şekilde kesintisiz bir şekilde bağlı olacak.
-Ön fren kanalı duvarı ve ön tekerlek deflektörü arasında bir boşluk bulunuyor. Bu, takımların ön tekerlek bölgesindeki hava akışını düzenlemek ve hava akımını aşağı doğru yönlendirerek performans kazanmak için kullanılacak bir alan gibi görünüyor. Sidepod hava girişleri, şu anda olduğu gibi takımların soğutma gereksinimlerine göre şekillenecek gibi duruyor.
-Bu araçlar yere basma gücünü büyük ölçüde aracın alttarafında yer alan tüneller sayesinde üretecek. Bu kapsamda aracın tabanının ön kısmında geniş tünel girişleri yer alıyor ve tabanın kenar bölümünde de gelişim için ekstra bir bölüm bulunuyor.
-18 inç jantlara geçişle birlikte daha dar kenarlara sahip lastikler kullanılacak. Bu, lastiklerin daha az türbülans üretmesine neden olacak ancak takımlar yine de gerekli olması halinde bunun için çözüm üretebilecekler. Bu sayede aracın altındaki tünellerde üretilen yere basma gücü daha istikrarlı ve inanılmaz seviyede güçlü olacak. Yüksek hızlara ve yere basma gücüne sahip araçlar izleyeceğiz gibi duruyor.
-Yeni araçların arka kanadı da günümüzde alışkın olduğumuz tasarımlardan çok farklı olacak. Yeni kurallarla birlikte 8 senedir araçlarda yer almayan, arka taraftaki kaza yapısı üzerinden paralel bir şekilde arka kanat kenar plakalarına uzanan kiriş kanat (beam wing) araca eklenecek.
Bunun dışında arka kanadın kendisi ve kenar plakaları da oldukça farklı tasarıma sahip olacak. Arka kanadın bu tasarımı sadece estetik için değil, daha çok sürüklenme etkisini azaltması için geliştirilmiş. Kenar plakasından kıvrımlı bir şekilde ana planyaya geçilmesiyle, günümüz araçlarında kenar plakası uçlarında üretilen girdap ortadan kaldırılmış.
-F1 her ne kadar gelecekte DRS'den kurtulmayı planlıyor olsa da 2022 F1 araçlarında DRS olacak. Bu açıdan DRS sisteminin bu tasarıma monte edilmesi gerekiyor.
Tam boy 2022 F1 aracı modelinde ayrıca farklı jantlar vardı. 2009'dan sonra ilk defa jantlarda kapak tasarımı kullanılacak ve takımlar bunlarla performans kazanmanın yollarını arayacak.
Fotoğraf: formula1.com