Daniel Ricciardo - Boyun Egzersizi
F1 pilotları, yoğun ve ağır bir hazırlık dönemi geçiriyor. Çünkü fiziksel ve mental antrenmanlarda geliştirdikleri kondisyon, direksiyon hakimiyetlerini farklı açılardan inşa ediyor . Bir sürücünün genellikle sezon öncesi (pre-season) dönemini nasıl geçirdiğini inceleyelim.
Sürücüler dar bir kokpitin içinde neredeyse konforsuz sayılabilecek bir alanda, virajlarda ortalama 240-250 km/h ve düzlüklerde ortalama 320 km/h gibi yüksek hızlara ulaşıyor. G kuvvetiyle karşılaşıyorlar. Kask hareketsiz bir anda bile, baş veya boyun bölgesine normalden beş kat daha fazla direnç gösteriyor, G kuvveti ulaştıkları hızın vermiş olduğu basınçla mücadeleyi zorlaştırıyor. Üstelik bunu yaparken en ufak bir konsantrasyon kaybının çok üzücü olaylara sebep olabileceğinin farkında olarak bu işe devam etmek hem büyük bir odaklanma gücü hem de müthiş bir fiziksel yeterlilik gerektiriyor.
G kuvvetine maruz kalan pilotların, basıncı kaldırabilmek için normal bir insandan daha kuvvetli boyun kaslarına sahip olması ve aynı zamanda ortalama 90 dk sürelerde tamamlanan yarışları düşündüğümüzde, pilotların hakimiyetini kaybetmemek ve yarış sonuna kadar dayanıklılıklarını korumak için sağlam bir core-merkez bölgesine ihtiyaçları var. Ayrıca hız faktörünün önde olduğu motor sporlarında, F1 araçlarının her bir gramı ayrı ayrı düşünülüp belli bir ağırlık dengesinin sağlanıyor.
İdeal kilo bir pilot için yüksek önem taşıyor. İyi performans, araçla bir bütün olan Formula 1 pilotlarının belli kiloda ve dayanıklılıkta olmasını gerektiriyor. Pilotların, formları için belirlenen kilonun üstünde bir fiziksel kuvvete ayrıca bir maratoncunun dayanıklılığa sahip olmaları gerekiyor.
Max Verstappen - Refleks Egzersizi
Elit sporcu olarak kabul ettiğimiz ve profesyonel spor hayatını devam ettiren kişilerin branşlarına özgü olarak yaptığı antrenmanlar göz önüne alındığında, F1 pilotlarının antrenman ve hazırlık dönemlerinin çeşitliliği ve yoğunluğuna bakacak olursak, elit sporcuların antrenmanlarının F1 pilotlarınınkilere göre biraz basit kaçtığını söylemek mümkün.
Red Bull sürücüsü Max Verstappen’in sezon öncesi hazırlığında uyguladığı rutin programın 1 günü şöyle geçiyor:
-07:30 Kalkış
-08:00 Kahvaltı
-08:45 Gym
-12:00 Öğle yemeği
-13:00 Bisiklet
-15:00 Aerobik ve diğer antrenmanlar
-17:00 Paydos
Avustralyalı pilot Daniel Ricciardo’nun sezon önü ve sezon ortası hazırlık rutinlerinde:
Sezon önü:
-Boks
-Sıçrama antrenmanı
-İp atlama
-Çevresel görüş egzersizleri
Sezon ortası:
-Gym
-Bisiklet
-Aerobik egzersizler
-Uzun süreli dayanıklılık antrenman programları
Tabii bu programlar ve antrenman rutinleri pilotların ihtiyaçları, eksiklikleri ve güçlü yönlerine göre şekil alıyor. Bu iki pilotta da gördüğümüz üzere yöntemler değişse bile antrenmanın çeşitliliği ve yoğunluğu neredeyse aynı. Özetleyecek olursak; sezon önü ve ortasında yeri geliyor spor salonlarında ağırlıklarla yaptıkları kuvvet, yeri geliyor evde herhangi bir odada bisiklet üstünde pedal çevirerek yaptıkları cardio, bir tepede, ormanda yapılan dayanıklılık antrenmanlarıyla güçlü kalmaları gerekiyor.
Özellikle motor sporlarıyla uğraşan sporcularda görüldüğü üzere boyun ve bilek sakatlıklarına değinecek olursak; bunun önüne geçmek için de çeşitli çalışmalar gerekli. Yarış süresince, boyun ve kasklar ile birlikte pilotların kafa ağırlıkları 6-7 kiloya kadar çıkar. Yarış anında maruz kalınan G kuvveti ile bu, boyna 24-42 kilo olarak yansır. Araştırmalarda F1 tarzı araçlarda yarışan pilotlarda boyun en sık yaralanan bölgedir. Bunun tüm yaralanmaların yüzde 34’ü olduğu belirtilir. Bu durumu idare etmek için mutlaka çok kuvvetli ve dayanıklı boyun kasları gerekir. Pilotlar fiziksel kondisyonda çok önemli bir süreyi boyunlarına ayırıyor. Boyun etrafı kaslarını kuvvetlendirmek için özel kuvvet antrenman aletleri ya da büyük elastik bantlarla çalışmaları öneriliyor.
Meditasyon ve farkındalık çalışmaları hazırlık sürecine dahil. Adrenalin ve G kuvvetiyle mücadele ederken diğer yanda rakiplerle tekerlek tekerleğe sürüş yapmak için bu hazırlıklar şart. Yarış anında kalp atım hızı saniyede ortalama 190 civarına çıkıyor. Sakin ve anda kalmak için derin bir farkındalık çalışması, anda kalmayı kolaylaştırıp, stres ve adrenalinin arttığı anlarda kolay karar vermelerini kolaylaştıran egzersizler olarak uygulanıyor.
F1 pilotlarının beslenme şekli protein, karbonhidrat ve sıvı odaklı. Yarıştan birkaç gün önce karbonhidrat içeren makarna, ekmek gibi gıdalar yarıştan hemen önce de bol miktarda sıvı alıyorlar. Yarış sırasında pilotların bulunduğu kokpitin sıcaklığı 50 derece ve nemi ise bazı pistlerde yüzde 80’e kadar çıkıyor. Bu ısıya ateşe dayanıklı kıyafetleri de ekleyin. Pilotlar bir yarış sırasında 2–3 kilo verebilir. Kaybedilen sıvı yarış öncesi ve sırasında yerine konarak hem performans hem de konsantrasyon kaybının önüne geçilmeye çalışıyor. Pilotlar genellikle yarıştan önce 1, yarış sırasında ve sonrasında da 1–2 litre sıvı alıyor.
Sezon önü ve ortası olarak bu programlar ve antrenman rutinleri pilotların ihtiyaçları, eksiklikleri ve güçlü yönlerine göre şekil alıyor. Pilotlarda yöntemler değişse bile antrenmanın çeşitliliği ve yoğunluğu neredeyse aynı. Bazen spor salonlarında ağırlıklarla yaptıkları kuvvet, bazen de pedal çevirerek yaptıkları cardio ya da bir tepede, ormanda yapılan dayanıklılık antrenmanlarıyla güçlü kalmaları gerekiyor.
F1 pilotu olmak çok cazip görünüyor fakat kolay değil. Dünyanın en çok takip edilen sporlarından birinde iyi bir oyuncu olmak sistem ve disiplin, F1 araçlarına hükmetmek büyük bir irade ve güç gerektiriyor
2021 F1 ARACINA DAİR BİLMENİZ GEREKEN HER ŞEY!