Yaklaşık dört buçuk milyar yaşındaki dünyanın, tarihindeki en hızlı gelişen döneme hayatlarımızı denk getirmiş olmamız büyük başarı bence. Bu anlamda bu satırları okuyan herkesin annesi ve babası dolu dolu bir tebriği yürekten hak ediyor. Özellikle 80’li yılları çocuk olarak geçirenler, siyah-beyaz televizyonların sadece birkaç eve girebildiği bir dönemden, otonom otomobillere kadar ulaşan bu zaman trampleninde epey şaşkınlar. Kendimden biliyorum.
İşte, her gün karşılaşılan onca yenilik içinde seyrek de olsa eskiyi yad edebilmeye, geçmişin anılarından hoşa gidenleri seçerek suni özlem duymaya “nostalji” diyoruz. Ben de bu yazıda size 90’lı yılların caddelerinde fişek gibi cirit atan birkaç yol canavarını derlemek istedim. Bazılarınız bir cümle önce geçen “suni” kelimesine takıldınız, değil mi? Suni, çünkü hatıralarda güzel; klimasız, hidrolik direksiyonsuz bu araçların içinde, cuma iş çıkışı Nişantaşı trafiğine takılmış, tıklım tıklım sokaklara park etmeye çalıştığınızı düşünsenize… Pek keyifli değil, demiştik.
Geçmişten günümüze, otomobil sevdalıların zihninde ayrı bir yer taşıyan bu eski dostlarla yeniden buluşmaya fiziksel dünya pek elverişli olmasa da hayallerde hız limiti yok. Kurallar ve trafiği dolduran kalabalıklar da… 90’ların efsane hızlılarıyla bastık gaza!
Peugeot 205 1.9 GTI
1980’li yılların efsanelerinden olan ve GTI uzantısına sahip bu modelde üç kapılı HB kasa tipine ek olarak iki farklı motor seçeneği de mevcut. 1984 – 1994 yılları arasında üretilen 1.6 L motor ilk olarak 105 PS güce sahipti. 1987 yılında yapılan değişiklikle güç 117 PS’ye ve tork da 134 Nm’ye yükseldi. Daha yüksek performansa sahip 1.9 L motor ise 1986 – 1993 yılları arasında üretildi. Bu motor 1.6 L motorun uzun stroklu bir versiyonuydu. 128 PS güce ve 161 Nm torka sahip olan bu motorda yağ soğutma sistemi vardı ve enjeksiyon sisteminin tasarımı da bir miktar farklıydı.
Honda CRX
CRX, Civic Renaissance Model X adlandırmasının kısaltılmış hali. Üç nesil değişimden geçmiş fakat en çok ikinci kasası (88 – 91) ile efsane olmuş Honda Civic’in coupé modelidir kendisi. Transparan bagaj kapağı sayesinde sıkışık trafikte bile arkanızdaki aracın plakasını okumanıza olanak tanıyan ilginç tasarımıyla bir zamanlar gönüllerde taht kurmuştu. Peugeot 205 1.9 GTI’ın en azılı rakibiydi. 1991 senesinde üretimi sona erdiğinde arkasında birçok fan club bıraktı.
Renault 5 Turbo
İlk iki otomobile göre ülkemizde daha az popüler olan bu ufaklık, efsane Lancia Stratos’un da içinde bulunduğu Grup 4 ralli yarışları için üretilmişti. Kurallar gereği bir modelin Grup 4 yarışlarına katılabilmesi için 400 adet cadde versiyonunun da üretilmesi gerekiyordu. Bu hayali gerçekleştirmek isteyen Renault ise küçük sınıfta yer alan HB kasa tipine sahip Renault 5 modelini seçti. 0 – 100 km/saat hızlanmasını 6.9 saniyede tamamlayabilen, maksimum 200 km/saat hıza çıkabilen Renault 5 Turbo dünyada toplam 3576 adet satıldı.
Rallye Golf
Özellikle BMW’nin ürettiği E30 M3 modeliyle sportif otomobil rekabetinin iyice kızışmaya başladığı 1989 yılında, daha sportif ve agresif tasarımlı Rallye Golf de sahneye çıktı. Daha önce Syncro modelinde kullanılan 4WD sistemi bu modele entegre edildi. Otomobilde 1763 cc’lik G-supercharger ve 8v enjeksiyonlu motor kullanıldı. Sadece 5000 adet üretilen Rallye Golf, 161 HP güç üretebiliyordu.
Honda Prelude
Listeye iki model sokmayı başaran Honda’nın efsane aracı Prelude, 4WS sistemine sahip araçlar arasında Türkiye’de en çok bilinen modeldi. 90’lı yıllarda, iş hayatının koşuşturmasına kendini kaptırıp gençlik yıllarının sonuna yaklaştığını fark etmeyenlerin yazlık mekanlarda içinde hava attıkları model olarak da akıllarda yer etmişti.
BONUS: Lancia Delta HF Integrale
Herkesin harcı değildi. Kolaylıkla bulunmuyordu ama hepimizin rüyasını süslüyordu. Hızlıydı. Öyle ki 2.0 L, üstten çift egzantrikli, 200 PS güç ve 298 Nm torka sahip olan motoruyla Delta Integrale, 16 V 0 – 100 km hızlanmasını 5.7 saniyede tamamlarken maksimum 220 km/saat hıza ulaşabiliyordu.