Otomobilde elektrik devrimi

Dünyada sektörün gündeminde elektrikli otomobiller var. Türkiye’de ise Renault ilk elektrikli otomobil neslini piyasaya çıkarıyor. Yeni teknolojiyi artıları ve eksileriyle değerlendirdik

22 Şubat 2012

Otomobilde elektrik devrimi

120 yıllık otomobil tarihinde yepyeni bir çağın başlangıcına şahitlik ediyoruz. Hız sınırı tanımadan yükselen benzin fiyatları ve giderek artan çevresel kaygıların ortak bir sonucu olarak doğan ucuz ve çevre dostu otomobil ihtiyacı nihayet elektrikli araçların seri üretimini gündeme getirdi. Dünyada özellikle 2000’lerde çoğalmaya başlayan –hem benzin hem elektrik kullanan- hibrit otomobiller direkt elektrikli otomobillere geçiş sürecinde temiz enerjinin performans kaygılarını ortadan kaldırdılar. Ama avantajları olduğu kadar dezavantajları da var. Terazinin kefelerine bir göz atalım:

+ Elektrikli araçların en büyük artısı hiç kuşkusuz düşük yakıt maliyeti. Elektrikli motorunun yakıt tüketimi 100 km için 2.5 TL civarında.

+ Sıfır emisyonlu elektrik motorları son derece çevreci. Temiz bir gelecek için elektrikli araçların yaygınlaşması iyi bir yatırım.

+ Elektrikli otomobiller çok sessiz çalışıyor. Motorun sesini duymak neredeyse imkansız. + Verimli elektrik motorunun lineer güç vermesi böylece en yüksek torkun ilk anda alınması zevkli sürüş sağlıyor.

+ Elektrikli otomobiller standart ev prizlerinden şarj edilebiliyor. Tam şarj yaklaşık 8 saat sürüyor. Daha hızlı güç kazanmak için akü değişimi yapabileceğiniz şarj istasyonları da kuruluyor.


- Elektrikli araçların batarya ağırlığı çok fazla. Yüzlerce kiloluk batarya yüzünden hem taşıma kapasitesi hem de hacmi azalıyor.

- 160 kilometrelik menzili oldukça düşük. Şehiriçi ve kısa mesafeli yolculuklar için elektrikli araç kullanımı mantıklı. Ancak aracın menzili etkileyen birçok faktör var: Açık farlar, radyo, gösterge aydınlatmaları ve ısıtıcı gibi donanımlar aracın enerjisini tüketiyor.

- Henüz yaygın bir şarj ağı bulunmuyor. Bataryası kritik seviyeye inen bir aracı şarj etmek içinse her köşe başında bir şarj istasyonu olmalı.

- Bataryalar için istenen bir kira bedeli var. Drop station tarzı bir uygulama düşünüldüğünden ücrete katlanılabilir fakat ödenen bu bedelin kara dönüşebilmesi için aracın çok yol yapması gerek.

- Kısacası elektrik motorlu otomobillerin en büyük sorunu pilleri. Daha küçük, daha hafif, daha hızlı şarj edilip daha çok enerji depolayabilen piller geliştirilmediği sürece elektrik motorlu araçlar hibritlerin arkasında kalacaklar.

 

Yazı: Onur Koray


Jaguar’ın Yeniden Tasarlanan İkonik Arabası: E-Type Series 3

OTOMOBİL | Jaguar’ın Yeniden Tasarlanan İkonik Arabası: E-Type Series 3

John Oates’un Yeni Harikası: 1960 Porsche Outlaw 356B

OTOMOBİL | John Oates’un Yeni Harikası: 1960 Porsche Outlaw 356B

Orijinal Bullitt Mustang’e Aslında Ne Oldu?

OTOMOBİL | Orijinal Bullitt Mustang’e Aslında Ne Oldu?

McLaren’ın Yeni Hypercar’ı: “Speedtail”

OTOMOBİL | McLaren’ın Yeni Hypercar’ı: “Speedtail”

Sinema Tarihinin İkonik Arabaları

OTOMOBİL | Sinema Tarihinin İkonik Arabaları

Milli Otomobil Sporcusu Ayhancan Güven’den Tarihi Başarı!

OTOMOBİL | Milli Otomobil Sporcusu Ayhancan Güven’den Tarihi Başarı!

Daha Fazla Göster