Takım elbise alışverişi tamamen yeni bir dil öğrenmek gibi hissettirebilir. İki parçalı basit bir takım ararken kendinizi "yarım kanvas" kelimesinin ne anlama geldiğini çözmeye çalışırken ve ceketinizin bir mi yoksa iki yırtmacı mı olması gerektiğini merak ederken bulabilirsiniz. Terzilik dünyasının giriş ve çıkışlarında gezinmenize yardımcı olmak için, kıyafet alanındaki en şık uzmanlardan biraz yardım alarak bir takım elbisenin fitinden kumaşına ve ceplerine kadar her bir yönünü inceleyeceğiz. GQ'nun Terzilik 101 dersine hoş geldiniz.
İyi bir takım elbise ceketi, tıpkı iyi bir beste gibi, aldatıcı derecede karmaşık bir şey. Wesley Snipes'ın White Men Can't Jump filminde güzel bir şekilde açıkladığı gibi, bir besteyi ya dinlersiniz ya duyarsınız, ikisi arasında büyük bir fark var. Benzer şekilde, güzel bir takım elbise ceketine, onu diğerlerinden daha iyi veya daha kötü yapan şeyin ne olduğunu gerçekten anlamadan bakmak kolay. Bir takım elbisenin görünümünü, uyumunu ve hissini belirleyen düzinelerce faktör var, ancak havasını hemen belirleyen ve kimliğinin geri kalanının doğal olarak aktığı tek bir unsur var: yakalar. İster ofis takımınız ister kırmızı halı galası için kadife, kesimli bir smokin olsun, her şey ceketin yakasının stili, genişliği ve yapısıyla başlar.
"Her ceketin görünümü, hepsi birbiriyle senkronize olan bir düzine veya daha fazla bağlantıdan oluşur ve insanların genellikle ilk gördüğü şey omuz ve yakadır," diye açıklıyor geleneksel erkek giyiminin hüküm süren yaşlı devlet adamı ve son olarak Riffs kitabının yazarı G. Bruce Boyer. "Terzilikle ilgili ilginç şeylerden biri, her şeyi birlikte düşünmeden, bir cekette asla tek bir detayı değiştiremeyeceğiniz, yani her şeyi yeniden düşünmeden yakaları 1 santim daha dar veya daha geniş yapamazsınız. Bence iyi terzileri ve iyi tasarımcıları o kadar iyi olmayanlardan ayıran şey de bu."
En temel haliyle, bir takım elbise ceketinin yakası, diğer dış giysilerde bulunan yakanın oldukça gelişmiş bir akrabası, yani aslında asıl amacı hava koşullarına karşı koruma sağlamak. Ancak modern zamanlarda yakalar çoğunlukla dekoratif kullanılır ve üç özel stile ayrılır: çentik, tepe ve şerit (??). Yaka ailesinin en popüler üyesi olan ve küçük bir üçgen kesikle tanımlanabilen çentik yaka, çoğu tek düğmeli cekette göreceğiniz yaka şekli. Yukarı bakan noktasıyla tepe (sivri) yaka daha gösterişli ve genellikle kruvaze ceketlerle eşleştirilir. Boynun etrafında kesintisiz tek bir kıvrım oluşturan şerit yaka ise neredeyse sadece smokin ceketlerle görülür
Boyer, "İstisnalar var ama tepe yaka genellikle tek düğmeli bir ceketle giyilmez, çentik yaka da asla kruvaze bir ceketle giyilmez," diye açıklıyor. "İnsanlar her zaman yeni şeyler icat etmeye çalışıyor, ara ara geleneksel tepe yaka yerine çentik yakalı kruvaze ceket giyen birini görebilirsiniz, ancak bu tür şeyler tarihsel olarak hiçbir zaman tutmadı ve bu kural son 150 yıl boyunca geçerli oldu."
Temel şeklinin yanı sıra, yakanın bir diğer belirleyici özelliği de genişliği. On yıllar boyunca yükselip alçalan (ve küresel ekonomideki dalgalanmalarla bağlantılı olan ya da olmayan) kadın etek boyları gibi, yaka boyu da 1940'ların kabarık takımlarından 1960'ların dar Mod takımlarına ve 80'lerin geniş omuzlu güç göstergesi takımlarına kadar benzer bir daralma ve genişleme modeli izledi. SuitSupply CEO'su ve kurucusu Fokke de Jong, "Ekonomik trendlerin arkasında bir bilim yok, ancak daha büyük ve daha geniş yakalar daha açık sözlü bir stilin göstergesiyken, daha ince yakalar daha çok sadeliğin ifadesi" diyor. "Moda bir sarkaç gibi ve şu anda gördüğümüz daha şık, özel tasarım stili, sokak giyiminin ve gündelikleşmenin zirvesine bir tepki gibi görünüyor."
Yirmi yıl boyunca dar ceketler, bilekleri saran pantolonlar ve dar yakaların ardından (Thom Browne ve onun imzası niteliğindeki küçültülmüş takım elbisenin etkisiyle), erkek giyiminde gelgitler bir kez daha ortaya çıkıyor ve yakalar büyüyor. "Silüet gevşiyor," diyor Boyer. "Ceketler daha kolay hale geliyor, pantolonlar daha yüksek belli ve biraz daha dolgun kesimli oluyor, ileride ise omuzlar ve yakalar daha geniş olacak."
Yeni bir takım elbise ya da spor ceket almak isteyenler için hem iyi hem de kötü haberler var. Kötü haber mi? İster çentik, ister tepe, ister şerit tercih edin, "doğru" bir yaka ölçüsü yok. De Jong, "Daha büyük ceketler ve daha geniş yakalar görüyoruz, ancak yakanın genişliği ceketin stiline bağlı" diyor. "Kruvaze bir ceket biraz daha geniş bir yaka ile daha hoş görünürken, çentik yakalı tek düğmeli bir ceket için biraz daha ince bir versiyon kullanılabilir."
İyi haber mi? Aslında yanlış bir cevap yok. "Benim takip ettiğim birkaç genel kural var" diyor Boyer, elli yıldır erkek giyimini takip eden ve birkaç trendin gelip geçtiğine şahit olmuş biri olarak. "Birincisi, ölçülü olmak her zaman en iyisi. Şu anda trend, ne bileyim, pembe tulumlar olduğu için, bunun gidip bir tane almanız gerektiği anlamına geldiğini düşünmüyorum." İkinci kural, kravatınızın genişliğini yakanızın genişliğine göre ayarlayın. De Jong, "Daha geniş yakalı bir ceket giyiyorsanız, biraz daha geniş bir kravat kıyafetinizi tamamlayabilir" diyor. "Benzer şekilde, daha dar yakalı bir ceketiniz varsa, daha ince bir kravat uyumlu bir denge yaratabilir." Boyer, bu kuralın gömlek yakaları için de geçerli olduğunu ekliyor. "Daha geniş bir yakanız ve daha geniş bir kravatınız varsa, gömleğinizde de daha geniş bir yaka olmalı" diyor. "Bu da iyi bir tasarımcının anlayacağı dengeli oranlardan bir diğeri."
BU İÇERİK İLK OLARAK GQ US WEB SİTESİNDE YAYINLANMIŞTIR.
Takım elbise seçiminde en önemli bölüm omuzlara dair bilgi edinmek isteyebilirsiniz.