Taxi Driver - 1976
Açılımı internet film veri tabanı anlamına gelen IMDb; film, dizi veya televizyon programını puanlamasının yanı sıra oyuncuları, özetleri, fan teorileri ve kritikleri gibi içerikleriyle rakipsiz bir kaynak. Amazon’un sahip olduğu ve tam olarak 30 yıldır hayatımızda olan puanlama sistemini oluşturanlar film eleştirmenleri veya bu konuda uzman olan kişiler değil. Filmleri değerlendirenlerin çoğu bilindiği üzere sizin bizim gibi sadece film izlemekten keyif alanlar.
Bir filmi puanlamak, eleştirmekten daha çok izleyicinin filmi izlemekten vazgeçmesine sebep olabiliyor. Bu yüzden IMDb puanı filme emek verenler için önemli bir yere sahip.
IMDb’ye kayıtlı tüm kullanıcılar herhangi bir koşul aranmaksızın herhangi bir film veya içerik için oy kullanabiliyor. Katılımcılar her ne kadar aynı filme iki kere puan veremese de puanlarını güncelleme şansına sahip. Bunun dışında IMDb, beşten az oy alan filmlerin nihai puanını sitede göstermiyor. IMDb, kullanıcı deneyimine değer veriyor çünkü Amazon’a göre her ne kadar film ödül alıp, iyi eleştirileri toplasa da izleyici deneyimi ağır basmalı.
Her ne kadar kullanıcılar oy kullanabilse de IMDb’de gördüğümüz nihai puan aritmetik ortalamayla belli olmuyor. Yani bazı oyların diğerlerine göre ağır bastığı aşikâr. Siteye düzenli girmeyen kullanıcıların oyu düzenli olarak takip edenlere göre daha etkisiz. Bazı internet siteleri, IMDb'nin ağırlıklı ortalamasının nasıl çalıştığını bildiklerini iddia etseler de, IMDb manipüle edilme korkusuyla kullandıkları yöntemi şu ana kadar kesin olarak açıklamadı. Örneğin Esaretin Bedeli için kullanıcıların verdiği ortalama puan 9.1 olmasına rağmen ekrandaki nihai puan 9.3 olarak karşımıza çıkıyor.
Site -işinize yarar mı bilemeyiz ama- yaş, cinsiyet, ABD vatandaşı olup olmama, en çok oy veren 1000 kullanıcı gibi farklı kategorileri kullanıcılara açmış durumda. Dilerseniz 18-29 aralığındakilerin en yüksek oy verdiği filmleri veya en iyi 1000 kullanıcını oy verdiği filmleri inceleyip ona göre film açabilirsiniz.
"Ben kullanıcılardan değil film eleştirmenlerinden yorum okumak istiyorum" derseniz Rotten Tomatoes'un Tomatometer sistemi daha uygun. IMDb güçlü bir belirleyici, fakat takip ettiğiniz bir yönetmen ya da oyuncu varsa puanlara takılmamak ve düşük puanlı bir filme şans vermek iyi vakit geçirmenizi sağlayabilir.
Sinemaya gidip berbat bir filmle karşılaşmak ve yarısında çıkmak gerçekten can sıkıcı. Düşününce maddi manevi yüksek efor! Fakat dijital platform dahilinde, pek efor harcamadan izlemeye karar verdiğimiz filmden caymak "sadece" zaman kaybı.
Ya da biz buradayız! farklı kategoriler ve zevklere uygun iyi ypaımları sıkça listeliyoruz. Mesela bu liste en iyi IMDb filmleri değil ama, o kadar da yüksek puan almayıp, kıymeti bilinmeyen "underrated" kategorisindekilerden birkaçı. İyi seyirler!
Sofra Sırları (6.8)
Mükemmel bir ev hanımı, mükemmel bir aşçı... Ve bir seri katil... Neslihan hayatını kocasına ve evine adamıştır. Yıllardır çok sakin, hiç olağanüstü olay olmayan uzak bir taşra şehrinde yaşamaktadırlar. Neslihan utangaç, sevimli bir kadındır. Çok da iyi bir aşçıdır. Neslihan’ın çevresindekilerin esrarengiz ölümü tüm gözleri ona çevirir. Şehre yeni atanmış, çok zeki, Amerika’da eğitim görmüş, hırslı ve genç bir komiser, Neslihan’ın bir şeyler çevirdiğini ve peş peşe cinayetlerde parmağı olduğunu anlar ama bir türlü somut bir kanıt bulup Neslihan’ı ele geçiremez. Neslihan, her cinayetten tereyağından kıl çeker gibi, son derece masum, hafif çatlak görünerek sıyrılmayı başarır. Film, İstanbul Film Festivali'nde En İyi Kurgu Ödülü'nü kazanmıştır.
Wristcutters: A Love Story (7.3)
Zia, kız arkadaşı Desiree'den ayrılınca yaşadığı acıya dayanamaz ve intihar eder. Acısını sonlandırmanın yolunu ölümde bulacağını sanırken hiç beklemediği bir şekilde büyük bir yanılgıya düştüğünü anlar. Gözünü, sadece intihar edenlerin var olduğu bir dünyada açar.
Ölüm sonrası bir dünyadır burası; tuhaftır, gerçek yaşam kadar acımasızdır; hatta belki de daha fazla... Acılarsa yok olmamıştır. Ama yine de Zia için bir umut vardır. Çünkü ilginç bir şekilde Desiree'nin de intihar ettiğini öğrenmiştir. Tanıştığı bir rock şarkıcısı ve ısrarla bir yanlışlık sonucu orda olduğunu savunan bir otostopçu ile Desiree'nin peşine düşer. Barlarında sadece intihar etmiş elemanları olan Nirvana ve Joy Division gibi grupların şarkılarının çalındığı bu garip dünyanın kasvetli atmosferinde, tuhaf bir yolculuğa çıkarlar.
2006 Sundance Film Festivali'nde Jüri Büyük Ödülü'nün sahibi olan bağımsız bir yapım. Puanı düşük değil, ama daha yüksek olmalı! O yüzden listede.
Djam (7.1)
Yunanistan’da yaşayan eski bir denizci olan Kakourgos'un teknesi, eksik bir parça sebebiyle çalışmamaktadır. Teknenin tamiri için gereken parçayı almak için İstanbul’a gidilmesi gereklidir. Bir yandan eve haciz geleceği için parçayı almaya kendisinin yerine yeğeni Djam’ı gönderir. Deli dolu bir genç kız olan Djam burada 18 yaşındaki, insani yardım gönüllüsü olarak çalışan, parasız ve kimsesiz Avril ile tanışır. Djam ve Avril birlikte İstanbul’dan Midilli adasına doğru umut ve müzikle dolu bir yolculuğa çıkarlar. Bu arkadaşlık ikisinin de hayatını değiştirecektir...
Tony Gatlif’in yönetmen koltuğunda oturduğu filmin oyuncu kadrosunda Daphne Patakia, Simon Abkarian, Maryne Cayon, Kimon Kouris gibi isimler yer alıyor.
Yedi küsür puan düşük sayılmasa site dahilinde bu filme herhangi bir en iyi listesinde rastlamak çok düşüh ihtimal.
Kar (6.7)
Emre Erdoğdu'nun yazıp yönettiği Kar, yirmi yaşına gelmesine rağmen henüz bitiremediği liseye devam etmeye çalışan; kavga, vukuat ve uyuşturucu üçgeninde bir hayat yaşayan Müzeyyen'in, sadece varlığından haberi olduğu kardeşinin çıkıp gelmesiyle değişen yaşamını konu ediniyor.
Müzeyyen, toplumsal ahlak çizgisinin altında yaşayan genç bir kadındır. Kavgaya, uyuşturucuya bezenmiş hayatını kendine benzeyen arkadaşlarıyla paylaşıyordur. Kardeşi Ali onun varlığını yeni öğrenmiş, onunla tanışmaya Bolu'dan kendi burjuva, başarılı eğitim hayatını yarıda bırakıp Antalya'ya gelmiştir. Meşru çocuk Ali sınanmadığı günahlarla, gayr-i meşru çocuk Müzeyyen ise Ali'nin getirdiği umutla imtihan olacaktır.
Coffee and Cigarettes (7.1)
Görünürde hiçbir ortak noktası olmayan ve dünyanın bir yerinde birbirlerinden habersiz yaşamakta olan çeşitli insanların ortak paydada buluştukları tek şey kahve ve sigara alışkanlıklardır. Birbirinden farklı üç kısa filmden oluşan Coffee and Cigarettes, kahve ve sigara sembollerini kullanarak insan psikolojisi ve davranış türleri üzerine gözlem yapmayı olası kılıyor.
Amerikan sinemasının 'bağımsız' tarafında bir hayli özgün ve etkili bir isim olan Jim Jarmusch imzalı filmde Roberto Benigni, Steve Buscemi, Iggy Pop, Tom Waits, Cate Blanchett ve Bill Murray gibi oyuncular yer alıyor.
Like Crazy (7.2)
Uluslararası başarı yakalayan Paolo Virzì, ilk gösterimi Cannes’da Yönetmenlerin 15 Günü bölümünde gerçekleşen yeni filminde başrolü yine Valeria Bruni Tedeschi’ye teslim etmiş. Bu sımsıcak komedi-dramın başkarakterleri Beatrice ve Donatella, farklı sınıflardan gelen ama bir ruh ve sinir hastalıkları hastanesinde yolları kesişen iki kadın. Beatrice jet sosyete içerisinde geçen şatafatlı hayatını ama daha çok da saplantı haline getirdiği genç sevgilisini, Donatella ise velayet hakkını kaybettiği oğlunu özlemektedir. İkili bir fırsatı değerlendirerek hastaneden kaçar ve dış dünyada özlediklerinin peşine düşerler.