4 milyon dolarlık reklamlar

Amerikan Futbol Ligi’nin finali Super Bowl, sadece sahadaki oyun için değil araya alınan reklamlar için de her sene heyecanla bekleniyor. Nasıl beklenmesin? Sadece 30 saniye için, Türkiye’deki orta halli birçok reklamverenin yıllık harcamasına denk olan 4 milyon doların ödendiği işler bunlar.

05 Mart 2014

4 milyon dolarlık reklamlar

Super Bowl, bu yıl her anlamda sınırları zorlayan bir maç oldu. Amerikan reklam dünyasının en görkemli geçit töreni de olan “büyük oyun” sırasında gösterilen reklamlar için markalar bu yıl tek kelimeyle servet harcadı. Televizyonun ve canlı yayının asla ölmeyeceğini bir kez daha ispatlayan bu yılki maçta markalar, 30 saniyelik tek bir reklam için 4 milyon dolar ödemek üzere sıraya girdi. Daha net bir şekilde ifade etmek için Türkiye’deki orta halli birçok reklamverenin yıllık reklam harcamasına denk olduğunu hatırlatmamız gereken bu büyük rakam, endüstri otoritelerine “Değer mi?” sorusunu bir kez daha sordurdu.

Geceye ilişkin tek şaşırtıcı rakam bu değil. ABD’de televizyon reytinglerini ölçen Nielsen’ın açıklamasına göre bu yılki finali, ortalama 115 milyon 500 bin kişi izledi. Maçı internetten canlı takip edenlerin sayısıysa 528 milyon kişiyi buldu. Bu internette şimdiye kadar bir spor etkinliğinin eriştiği en büyük izleyici kitlesi olarak kayıtlara geçti. Maç sosyal medyayı da salladı. Gece boyunca 5.6 milyon kullanıcı 25 milyondan fazla tweet attı. Bu kadar rakam arasında belirtmeyi ihmal etmeyelim; maç Seattle Seahawks’la Denver Broncos arasında oynandı, Seahawks 43-8’lik açık ara galibiyetle kupayı kaptı.



Maç boyunca yayınlanan tüm reklamlar bir arada değerlendirildiğinde birçok otorite “Daha iyilerini de gördük ama bu da fena değildi” yorumunu yapıyor. Bu yılki Super Bowl reklamlarının en ilginç özelliklerinden biri, ünlü kullanımına yoğun hatta abartılı bir şekilde başvurulmuş olması. Markalar 4 milyon dolar ödemeyi göze alınca, izleyici ilgisini yakalama işinde hiçbir şeyi şansa bırakmak istememiş anlaşılan.

Gecenin en iyilerini seçmek biraz zor. Çeşitli otoriteler tarafından yapılan en iyi listelerinin birbirinden epey farklı olması bunun en net kanıtı. En ilginçleri seçmek daha kolay olabilir, biz de onu deneyelim.

Vatandaş Amerikanca konuş!

En ilginç ve global düzeyde en çok yankı uyandıran iş Coca-Cola’ya ait. “It’s beautiful” başlığını taşıyan reklamda, Amerika’nın çokkültürlülüğüne vurgu yapılıyor. Wieden+Kennedy ajansı imzası taşıyan spotta İngilizce başlayan şarkı Arapça, Hintçe, İbranice, İspanyolca gibi muhtelif dillerde sürüyor. İzlemeden önce hatırlatalım, reklam yayına girdikten hemen sonra #SpeakAmerican hashtag’ini bayrak yapan şovenist bir karşı kampanyaya da maruz kaldı.


Bir reklam kaç ünlü kaldırabilir?

Bu yıl Super Bowl’da gösterilen reklamlara bakınca akla gelen ilk soru bu oluyor. Onlardan biri de Bud Light’a ait. Ian adlı hiçbir şeyden haberi olmayan bir gence, Bud Light ekibi tarafından Don Cheadle, Arnold Schwarzenegger gibi ünlülerle tanıştığı ve daha birçok sürprizle karşılaştığı bir gece yaşatılan reklam, gizli kameraya dayanan ve üç buçuk dakikayı aşan uzunluğuyla diğer işlerden farklılaştı.

Chrysler’i bir de Dylan’dan dinleyin

Bob Dylan, 2000’li yılların başında, on yıllardır inşa ettiği muhalif kimliğini bir kenara bırakıp reklamlarda boy gösterdiğinde küçük çaplı bir kıyamet kopmuştu. Şimdiyse onu reklamlarda görmek sıradan sayılıyor. Efsane en son Chrysler’in Detroit’i bir otomotiv şehri olarak yeniden diriltmeyi hedefleyen konumlandırma kampanyasının Super Bowl’da yayınlanan yeni reklamında arzı endam etti. Dylan reklamda, “Nasıl bira yapmak Almanların, saat yapmak İsviçrelilerin işiyse otomobil yapmak da biz Amerikalıların işi” diyerek, bizim buranın reklamcılarının deyişiyle “pozitif milliyetçilik” yapıyor.


Kırmızı mı, mavi mi?

“Bu soluduğunun hava olduğunu mu sanıyorsun?” ya da “Gerçeğin çölüne hoş geldin!” Bu unutulmaz replikleri ve Morpheus’u hangimiz özlemedik! Kendisi mavi ve kırmızı haplarıyla en son Super Bowl gecesinde yayınlanan Kia reklamıyla izleyenlerin karşısındaydı.

Gecenin olmazsa olmazı

Budweiser ve meşhur clydesdale atları olmayan bir Super Bowl gecesi eksiktir. Markanın bu yılki reklamında atlarla bir köpek yavrusu arasında kurulan büyük bir dostluk hikayesi anlatılıyor. Gecenin en iyilerini seçenlerin, gücü ve duygusal etkisi üzerinde uzlaştığı nadir reklamlardan biri bu oldu.


Bizim futbolu temsilen...

H&M, David Beckham’ı donla koşturmaya doymadı, doymuyor. Amerikan futbolunun final gecesinde, reklam arasında da olsa, “bildiğimiz” futbolu temsil eden tek isim olan Beckham, bu sefer “karşı konulmaz” bir kazaya kurban gidiyor.

Kanatlı mühendisler

Listeyi bir sır vererek tamamlayalım: 100 bin kilometreyi geçen her Volkswagen araç için bir Alman mühendisin sırtında kanatlar çıkıyor. En azından Super Bowl gecesinde gösterilen VW reklamının iddiası bu.