Business

Markalardan Yeni Beklentimiz: Aktivizm

Sosyal sorumluluk projesi olmayan marka yok gibi. Ama artık markaların bu projelerin de ötesinde, çok cesur adımlar atarak aktivist tavırlar takınmaları gerekiyor. Bunu yapabilen markalar, diğerlerinden çok farklı biçimde ayrışıyor. GQ Türkiye reklam yazarı Ahmet Akın aktivist markaları anlatıyor.

Bir dondurma, bir kozmetik, bir temizlik ve bir de outdoor giyim markası boykot ettikleri ortak konu nedeniyle 20 Eylül 2019’da İklim Grevi Günü’nde mağazalarını açmadı. Birbirinden ayrı sektörlerde faaliyet gösteren bu dört markayı ortak bir eylemle harekete geçiren, bilim adamlarının yıllardır dile getirdiği üzere dünya için Covid-19’dan çok daha büyük tehlike oluşturan iklim sorunuydu. Diğer birçok kurum ve marka da bu konuyu önemsiyordu ama Ben&Jerry, Lush, Seventh Generation ve Patagonia, inandıkları değerler ve belirledikleri amaçlar doğrultusundaki ‘aktivist’ tavırları sayesinde diğerlerinden ayrıldı.

Kendilerini öne çıkararak, seçtikleri alanlarda seslerini yükselten aktivistlerden sonra yeni çağda sıra markalara geldi. Henüz ülkemizde örneklerini göremesek de ‘marka aktivizmi’ uluslararası markalar evreninde yeni ve önemli bir oluşum. 2020 Edelman Trust Barometer araştırmasına göre global tüketicilerin yüzde 71’i kârlılığı, insandan önemli ve insanın önünde gören markalara güvenmeyeceklerini belirtiyor. Özellikle iklim konusunda yaşanan gelişmeler sonrasında dünya genelinde ‘gezegen’ bilincinin arttığını görüyoruz. Yeni çağın insanı markalardan, sadece kendisine değil, gezegenine de iyi bakmasını bekliyor. Wunderman Thompson Intelligence’ın 2018’de İngiltere ve ABD’de yaptığı araştırmaya katılanların yüzde 90’ı ise kurum ve markalardan hem gezegeni hem de kendilerini korumalarını bekliyor.

Artık sadece Batı’da değil, Türkiye’de de sosyal sorumluluk projesi olmayan kurum ve markaların sayısının azaldığını söyleyebiliriz. Marka aktivizmi ise sosyal sorumluluğun da ötesinde cesur adımlar atabilmeyi ve konuya daha derinden inanmayı gerektiriyor. “Markamızı nasıl daha itibarlı kılabiliriz?” ya da “Ne yaparsak müşterilerimiz bizi daha çok sever?” kurumsal sosyal sorumluluk döneminin sorularıyken, marka aktivizminin soruları çok daha farklı: “Müşterilerimiz bizden beklemese de, dünyadaki hangi konu bizim için yaşamsal olarak önemli? “Hangi konu için sonuna kadar savaş vermeye hazırız?” İşte bu soruların peşinden gitmek cesaret istiyor.

 

İZLE
The Original Sexy - Calvin Klein Underwear
İlgili Başlıklar
Daha Fazlası