Amerika’da yaşamadığımız ve Amerikalı olmadığımız için, yapabileceğimiz en sağlıklı analiz bu sene yayınlanan filmlere kendi coğrafyamızdan bakmak olur. Superbowl’da yayınlanan reklam filmleri, bizlere unuttuğumuz bir şeyi hatırlatıyor: Cesaret. Yayına giren yaratıcı işleri incelediğimizde farklı farklı cesaret örnekleri görüyoruz…
Sevimsiz Olma Cesareti
Fotoğraf: Youtube / Oatly
Yulaflı içeçcek markası Oatly’nin reklam filminde şirketin CEO’su bir yulaf tarlasının ortasında hiç de sevimli olmayan bir sesle şarkı söylüyor. Sevimsiz olma cesaretiyle dikkatleri çeken Oatly’nin daha sonra sosyal media hesabından reklam filmini sevmeyen herkese t-shirt hediye edeceğini söyleyerek sevimsiz olma cesaretiyle devam ettiğini görüyoruz.
Abartma Cesareti
Fotoğraf: YouTube / Skechers
Abartma yaratıcı fikir üretiminde çok sık kullanılan bir yöntem olmakla birlikte, yeni olan ve farkı yaratan sadece abartmanın dozu olabilir. Bir ürün özelliğini abartı kullanarak anlatan Doritos filmini ve tek fikri abartmak olan Skechers filmini Superbowl’daki yoğun abartı kullanımlarına örnek olarak verebiliriz.
Hayat Kadar Gerçek Olmama Cesareti
Fotoğraf: Youtube / Cadillac
Bir reklam fikrinden hayat kadar gerçek olmasını beklemek doğru bir strateji gibi görünse de, içinde aynı zamanda bir gelenekselcilik de barındırır. Cadillac’ın makastan elleri olan çocuğun hikayesini anlattığı sürücüsüz araç reklam filmini gerçekçi olmama cesaretini göstermenin güzel örneklerinden biri olarak görebiliriz. Aynı şekilde Tide reklamı da çamaşır deterjanı kategorisinde görmeye alışık olmadığımız mizah anlayışıyla dikkat çekiyor.
Saçmalama Cesareti
Fotoğraf: YouTube / GM-Trucks.com
Norveç’teki elektrikli araç satış oranının yüksek olmasından yola çıkarak, birçok insana saçma gelecek bir hikaye anlatan General Motors’un absürt bir şekilde Norveç’e savaş açan şaşırtıcı kampanyası Superbowl’da bilinçli bir şekilde saçmalamayı seçen markaların başında geliyor. Audi Norveç’in General Motors’a cevap veren kampanyası ile bu iş bir absürtlük düellosuna dönüştü.
Şaşırtma Cesareti
Fotoğraf: YouTube / Reddit
5 saniyelik bir reklam filmi yayınlayan ve ilk izleyişte ne dediği anlaşılmayan Reddit hikaye anlatmadığı filmi ve 5 saniyelik reklam bütçesiyle fark yarattı. Filmin içinde sadece 3 saniye görünen uzun ve açıklayıcı paragrafı okumak için, izleyiciler daha sonra online olarak ve durdurarak seyrettikleri bu filmle en az 30 saniye etkileşime geçiyorlar.
Vazgeçme Cesareti
Fotoğraf: YouTube / MW
Superbowl’un en beğenilen reklam filmlerinden biri Bruce Springsteen’in oynadığı Jeep filmiydi. Amerikan halkını seçimler sonrasında tekrar bir arada olmaya davet eden, çok iyi yazılmış dış sesi ve başarılı prodüksiyonuyla beğeni toplayan Jeep yayından sonra gerçek bir ünlü krizi yaşadı. Bruce Springsteen’in alkollü otomobil kullanımı nedeniyle mahkemeye çıkacağı ortaya çıkınca Jeep kampanyayı sonlardırdı ve filmi internetten geri çekti.
Fotoğraf: YouTube / Toyota
Sevimsiz olmaktan saçmalamaya her şeyin bir cesaretinin olduğu reklam sektöründe Türkiye’de çok az cesur iş yapılmasının sektörel değil kültürel bir konu olduğunu aslında hepimiz biliyoruz. Mademki, her şeyin bir cesareti var, kendimize bir cesaret alanı seçsek ne olurdu diye düşünmeye ihtiyacımız olduğunu görüyoruz.
Bu arada bazı yöntemlerin ve tekniklerin dünyanın her yerinde aynı şekilde işlendiğini ve kitleler üzerinde güzel işlediğini görmezden gelemeyiz. İzleyicilerin milli duygularını kabartan Ford filminde ve vicdanımıza seslenirken bile yüreğimize dokunan Toyota filminde gördüğümüz gibi duygusallık üzerinden cesur olmaya gerek kalmadan da iyi sonuçlar üretmek mümkün.
Cesarette biz Superbowl’dan uzak olabiliriz ama duyguda da o bize yakın.
Tom Brady'nin Super Bowl 2021 Stilini Yakala
The Weeknd'in Superbowl'da Vermeye Çalıştığı Birkaç Gizli Mesaj