Caddede konfor, pistte korku veriyor

Porsche’nin en teknolojik, performanslı, az yakıt tüketen ve pahalı modeli olan 918 Spyder, süper spor sınıfı hibrid teknolojisiyle tanıştırdı.

24 Nisan 2014

Caddede konfor, pistte korku veriyor

Süper spor sınıfında yer alan modelleriyle performans tutkunlarının favori markalarından olan Porsche, yakıt tüketimini düşürmek için yaptığı çalışmalarla da adından sık sık söz ettiriyor. Yüksek beygir gücü elde etmek için kullanılan yakıt miktarının önemsiz olduğu günler artık çok geride kaldı. Buna en güzel örnek olarak, hibrid teknolojisinin yer aldığı 918 Spyder gösterilebilir. Bir otomobilin yakıt tüketiminin performansıyla orantılı olması gerekmediğini kanıtlayan yeni model, sahip olduğu 887 beygir güce karşın 100 km’de 3.1 lt olan ortalama yakıt tüketimiyle bugüne kadar alışılagelen bütün formülleri, değerleri altüst ediyor.

İkisi elektrikli, biri atmosferik olmak üzere üç motora sahip olan 918 Spyder’ın 4.6 litrelik 8 silindirli benzinli motoru, 8 bin 700 devri aşıp 608 beygir güç üretiyor. Bu, yine Porsche’ye ait olan ve litre başına 106 beygir güç üreterek örnek gösterilen Carrera GT’den litre başına 26 beygir daha fazla (132 bg) ürettiği anlamına geliyor. Daha elektrikli motorları işe katmadık bile... Arka aksa bağlı elektrik motoru 156, ön aksa bağlı olansa 129 beygir güç sağlıyor. Üç motordan elde edilen 887 beygir, 0-100 km/s hızlanmanın 2.6 saniyede tamamlanıp aracın 343 km/s maksimum sürate ulaşmasını sağlıyor.

İdeal ağırlık dağılımı elde edip yol tutuşu olumsuz etkilememesi için elektrik motorlarını besleyen 314 kg ağırlığındaki batarya, gövdenin altında, ortaya denk gelecek şekilde yerleştirildi. Lityum-ion batarya, standart priz aracılığıyla (230 volt) dört saatte doldurulurken yüksek akım sunan şarj sistemi, süreyi 25 dakikaya indiriyor.



Yön değiştiren arka lastikler virajları düzleştiriyor

918 Spyder, gücünü çift kavramalı 7 ileri otomatik şanzıman ve beş farklı sürüş modu yardımıyla yola aktarıyor. Yarış otomobillerinde olduğu gibi direksiyondan kontrol edilebilen sürüş modlarından “E” (Elektrik) modu, kontağı çevirdiğiniz anda devreye girerek yaklaşık 30 km yol almanızı sağlıyor. Böylece sabah erken, akşam geç saatlerde garaja giriş-çıkış yaparken komşularınız kulaklarınızı çınlatmayacak. Tek başına elektrik motorları bile 918 Spyder’ı 6.2 saniyede 100 km/s hıza ulaştırıyor. Maksimum hız ise 150 km/s.

“Hibrid” seçeneğinde atmosferik ve elektrikli motorlar dönüşümlü olarak devreye girip yakıt tüketiminin sürüş karakterinden ödün vermeden düşük tutulmasını sağlıyor. Daha sportif bir sürüş istendiğinde “Spor Hibrid” moduna geçilip atmosferik motorun her zaman devrede kalması ve hızlanmalarda elektrikli motorların destek vermesi sağlanıyor. Dördüncü seçenek olan “Yarış Hibrid” modunda yarış koşulları göz önünde bulundurulduğu için elektrik motorları maksimum güç sunuyor. Son sürüş modu olan “Hot Lap” seçeneğindeyse bütün motorlar, ne var ne yok ortaya koyuyor.

918 Spyder’ın, virajları hızlanma anındaki gibi kendinden emin bir şekilde alabilmesi için arka lastiklerin açısı elektromekanik bir sistem yardımıyla değiştiriliyor. Hıza duyarlı olan sistem, düşük süratlerde arka lastikleri öndekilerin tersine bir açıyla yönlendirip virajın daha kısa sürede alınmasını sağlıyor. Yüksek süratteyse arka lastikler, öndekilerle aynı yöne döndürülüp ani şerit değişikliklerinde otomobilin arkasının savrulmaya karşı toleransını artırıyor. Bu alanda lastiklere de çok iş düşüyor. GT’de olduğu gibi 918 Spyder’ın da yolla temasını sağlamak için Michelin’in özel olarak geliştirdiği (önde 265/35 ZR20, arkada 325/30 ZR21) lastikler kullanıldı. Yol tutuşla ilgili son noktayıysa Porsche’nin geliştirdiği Aktif Süspansiyon (PASM) sistemi koyuyor.



Kanatlar havalanmasını engelliyor

Bütün bunlar gerçekleşirken siz farkında bile olmadan Porsche Aktif Aerodinamik (PAA) sistemi arka kanadı, seçilen sürüş moduna bağlı olarak düşük yakıt tüketimi ve maksimum yol tutuş önceliğine göre otomatik olarak üç farklı kademeye ayarlıyor. “Yarış” modunda arka kanat en dik konuma yükselip otomobilin arkasını yere bastırıyor. Aynı zamanda otomobilin altında, ön aksın önünde yer alan iki kanatçık da açılıp havayı arka difüzöre yönlendirerek gövdeyle yol arasında oluşan hava akımının yol açtığı kaldırma kuvvetini azaltıyor. “Spor” modunda arka kanadın açısı daha yatay bir konuma geçip otomobilin maksimum sürate ulaşması sağlanıyor. “E” seçeneğindeyse sürat öncelikler arasında yer almadığı için otomobilin üstünde ve altında bulunan bütün kanatlar kapatılıp sürtünme minimuma indiriliyor.

Porsche, hiçbir şeyin baz haliyle tatmin olmayan müşterileri için “Weissach” olarak adlandırdığı özel bir modifiye paketi de (yurtdışı fiyatı 80 bin dolar) sunuyor. Markanın yarış otomobillerinden esinlenerek eklenen renk seçeneklerine toplam ağırlığı 35 kg azaltan magnezyum jantlar, boya yerine film kaplanan gövde ve altı noktalı yarış tipi emniyet kemerleri gibi detaylar da eşlik ediyor.

918 Spyder çok özel bir otomobil: Günlük hayatta keyifle kullanabileceğiniz kadar uysal, performans arayışına girdiğinizdeyse her şeye meydan okuyabilecek kadar iddialı. Performansla düşük tüketimi, uysallıkla agresifliği aynı gövdede uyum içinde barındırabilen nadir otomobillerden biri o.

GQ Garaj her ay GQ Türkiye sayfalarında ve GQ Türkiye iPhone/iPad edisyonunda...